Dyskalkyli, utredning av matematiksvårigheter
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG936
- Kod
- 3LG936
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Logopedi AXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 25 april 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Logopedexamen och minst 6 månaders yrkeserfarenhet inom logopedi.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för skillnader mellan normal och avvikande utveckling av räkneförmågan och diskutera dessa utifrån neurologiskt förankrade förklaringsmodeller
- förklara relationen mellan avvikande räkneförmåga, språkliga svårigheter, läs- och skrivsvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Färdigheter och förmågor
- genomföra en logopedisk utredning av räkneförmåga
- diagnosticera specifika räknesvårigheter/dyskalkyli och kunna motivera diagnosen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- motivera och rekommendera lämpliga pedagogiska åtgärder och förhållningssätt vid räknesvårigheter, anpassade efter individens och omgivningens förutsättningar
- visa förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga texter om dyskalkyli och räknesvårigheter
Innehåll
- Aktuellt diagnostiskt ramverk och dess koppling till klinisk logopedisk verksamhet.
- Den typiska räkneutvecklingen och vad som kännetecknar en avvikande räkneutveckling.
- Samband mellan språklig förmåga, läs- och skrivförmåga samt räkneförmåga.
- Aktuell logopedisk utredningsmetodik vid frågeställning dyskalkyli.
- Aktuell kunskap kring interventioner vid dyskalkyli.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Kursen examineras genom att studenten genomför en utredning av räkneförmåga, inklusive ett skriftligt utlåtande, samt en skrivuppgift på 2-4 sidor med en tydlig koppling till ämnet räknesvårigheter och dyskalkyli.
För godkänd kurs krävs:
- Godkänd genomförd utredning av räkneförmåga
- Godkänd skriftlig inlämningsuppgift
- Godkänt deltagande i obligatoriska moment
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.