Ledarskap och grupprocesser
Kursplan, Grundnivå, 2PP411
- Kod
- 2PP411
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 28 april 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 52,5 högskolepoäng vara fullgjorda inom Psykologprogrammets kurser 1-6. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 2.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- ge konkreta exempel på och redogöra för centrala teorier, modeller, begrepp och fenomen inom gruppsykologi;
- reflektera över och diskutera hur gruppsykologiska begrepp och fenomen återges i dagstidningar, hos myndigheter och i sociala medier;
- reflektera över och diskutera inverkan av köns- och genusstereotyper inom ledarskap;
- känna till och redogöra för vanligt förekommande strategier för och fallgropar i beslutsfattande i grupp;
- redogöra för hur experimentell metod och sambandsstudier kan användas för att undersöka gruppsykologiska fenomen.
Innehåll
Kursen är uppdelad på två moment som examineras var för sig: grupprocesser (5,0 hp) och gruppledarskap (1,0 hp). Syftet med momentet grupprocesser (5,0 hp) är att ge en teoretisk introduktion till och presentera aktuell forskning inom området grupprocesser och -ledarskap. Syftet med momentet gruppledarskap (1,0 hp) är att ge en teoretisk introduktion till och en upplevelse av effekter av beslutsfattande, och till olika sätt att informera och påverka andra i grupp.
Undervisning
Undervisning ges i form av lektioner, grupparbete och seminarium.
Examination
Momentet grupprocesser (5,0 hp) examineras med skriftligt prov med betygsgraderna underkänd (U) och godkänd (G). Vid skriftligt prov är målet förutom teoretisk kunskap att studenten kan uttrycka sig koncist, varför en begränsning av antalet ord i inlämnad text tillämpas. Momentet gruppledarskap (1,0 hp) examineras med aktiv närvaro på obligatoriska övningar och seminarier, samt med skriftliga uppgifter som lämnas in före övningar och seminarier. Skriftligt och muntligt innehåll i all undervisning kan utgöra grund för examination. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det ovan beskrivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl är t.ex. besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstart. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget väl godkänd eller godkänd ges tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller ges ersättningsuppgifter av kursansvarig lärare.