Orsaker till krig

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FK008

Kod
2FK008
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Freds- och konfliktkunskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 april 2023
Ansvarig institution
Institutionen för freds- och konfliktforskning

Behörighetskrav

Uppfyllda krav för kandidatexamen, varav 30 hp freds- och konfliktkunskap eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Uppvisa kunskap om centrala teorier, teman och empirisk evidens gällande orsaker till inom- och mellanstatliga konflikter, samt andra typer av politiskt våld.
  • Förstå hur olika konfliktorsaker samverkar.
  • Självständigt analysera orsaker till väpnad konflikt, inklusive att redogöra för såväl statliga som icke-statliga aktörers roll.
  • Systematiskt och kritiskt integrera och applicera olika perspektiv på väpnad konflikt på enskilda fall.
  • Förstå varför, och under vilka omständigheter, motsättningar inom och mellan grupper, samhällen och stater ibland övergår i organiserat, väpnat våld.
  • Självständigt och kritiskt identifiera och analysera forskningsproblem och praktiskpolitiska frågor rörande orsaker till väpnad konflikt och hur dessa relaterar till andra samhälleliga fenomen.
  • Muntligt och skriftligt presentera översikter såväl som egna analyser inom ämnesområdet. Detta inkluderar förmågan att utforma en forskningsstudie eller en praktiskpolitisk rapport, att samla in och analysera relevanta data med god vetenskaplig insikt och erforderliga metodkunskaper.
  • Självständigt kunna lösa uppgifter inom givna tidsramar.
  • Kommunicera på engelska, skriftligen och/eller muntligt.

Innehåll

Kursens fokus ligger på orsaker till olika typer av väpnade konflikter. Kursen betonar ämnets komplexitet, klargör likheter och skillnader mellan olika teoribildningar och betonar det stora antalet förklaringsfaktorer på olika analysnivåer och hur dessa samspelar.

Väpnade konflikter orsakas av många samverkande faktorer - till exempel ekonomiska, politiska och sociala - på olika analysnivåer (individuell, lokal, regional, nationell och internationell). Kursen är främst inriktad på faktorer som förklarar utbrottet av inomstatliga väpnade konflikter (inbördeskrig), eftersom detta är den vanligaste typen av väpnad konflikt. Internationella och mellanstatliga krig studeras också, liksom andra typer av konflikter och organiserat politiskt våld, ex. våld mot civila. Särskild betoning läggs på statens centrala roll i olika typer av väpnade konflikter. Olika teoretiska perspektiv undersöks och jämförs. Teorier kopplas till empiriska exempel från historiska såväl som pågående väpnade konflikter runt om i världen för att främja studenternas förståelse av teoriers användbarhet för att analysera och förstå verkliga världshändelser och deras utveckling. Studenterna utvecklar också en mer detaljerad kunskap om enskilda väpnade konflikter under skrivandet av ett avslutande kurs-PM.

I formatet på kursen ingår föreläsningar och olika typer av seminarier. Föreläsningarna täcker förklaringar till både mellanstatliga och inomstatliga konflikter, samt särskilda aspekter av konflikters uppkomst, eskalering, och dynamik. De kunskaper och färdigheter som förvärvats under kursen presenteras i ett avslutande kurs-PM. Studenterna förväntas arbeta självständigt med litteraturen, dels genom att läsa på egen hand, dels genom att organisera studentledda seminarier eller studiegrupper.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. All undervisning sker på engelska.

Examination

Examination och slutgiltigt kursbetyg baseras på studentens prestation på följande:

  • Ett avslutande skriftligt kurs-PM.
  • Genomförd oppositionsuppgift på annan students arbets-PM.
  • Presentation av seminarieuppgifter.
  • Aktivt deltagande på seminarier.

Betygsgrader: Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin