Sensorer för elektriska fordon
Kursplan, Avancerad nivå, 1EL841
- Kod
- 1EL841
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Elektroteknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap varav 15 hp inom elektroteknik och 10 hp matematik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt planera och för övriga studenter muntligen presentera olika typer av sensorer och sensorsystems funktion och relatera till egna erfarenheter,
- redogöra och förklara i detalj för uppbyggnad, funktion, grundfysik och användning av de vanligaste sensorerna och sensorsystemen i elektriska fordon,
- beskriva utmaningarna med framtidens sensorsystem i elektriska fordon samt hur sensorsystem påverkar utvecklingen mot ett hållbart samhälle,
- beräkna representationen av sensorsignalen i olika variabler,
- diskutera problem relaterade till säkerhet, kostnad, miljö i relation till sensorer och sensorsystem,
- förklara hur sensorer i sensorer och mätsystem samverkar med styrsystem och drivlinor,
- genomföra praktiska experiment på sensorer och sensorsystem samt tolka resultaten,
- kritiskt analysera praktiska tillämpningar av sensorsystem i elfordon.
Innehåll
Olika typer av sensorsystem och givare i elfordon, dess funktion, kostnad och påverkan på säkerhet och miljö. Exempel på sensorsystem som behandlas är: energimätningssystem (ström och spännings sensorer), vinkelmätnings system, avståndsmätningssystem, sensorer för personsäkerhet. Sensorers grundfysik samt de variabelkonverteringar som sker i ett mätsystem för att en mätt variabel ska kunna presenteras för föraren eller ge en styrsignal till ett eller flera av fordonets system. praktiska tillämpningar av sensorsystem i elfordon.
Undervisning
Föreläsningar, seminarium med studentpresentationer och laborationer.
Examination
Muntliga presentationer under seminarium, skriftlig laborationsförberedande uppgift, aktivt deltagande under laborationer, skriftlig sammanställning och reflektion av utförda laborativa moment.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.