Vetenskapliga metoder för industriell ekonomi
Kursplan, Avancerad nivå, 1TS352
- Kod
- 1TS352
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
180 hp i Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, inklusive Självständigt arbete i industriell ekonomi och 30 hp på avancerad nivå i Teknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och redogöra för vetenskapsteoretiska utgångspunkter för forskning inom industriell ekonomi,
- redogöra för, tillämpa och kritiskt analysera centrala termer och begrepp inom vetenskapliga metoder inom området industriell ekonomi,
- relatera olika metodologiska angreppssätt till varandra, och diskutera deras fördelar och begränsningar,
- identifiera samhälleligt, organisatoriskt, och för industriell ekonomi vetenskapligt relevanta frågeställningar i teknikintensiva verksamheter,
- problematisera centrala frågeställningar som präglar teknikintensiva verksamheter, och analysera hur de förhåller sig till rådande forskning inom industriell ekonomi,
- självständigt planera en vetenskaplig studie av teknikintensiva verksamheter och fenomen, samt föreslå lämpliga vetenskapliga metoder för detta ändamål,
- bedöma och kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom industriell ekonomi med avseende på metodologiskt angreppssätt, etiska aspekter samt hållbarhetsaspekter.
Innehåll
Olika vetenskapliga metoder används inte endast i vetenskaplig forskning utan även i utvecklingsarbete i teknikintensiva industrier samt som en del av vardagen i företag och organisationer. För att förstå teknikens roll i affärsverksamhet, organisationer och samhället i stort behöver vi angreppssätt och forskningsmetoder som beaktar samverkan mellan människa och teknik och en förståelse för teknik och hur utveckling av teknik skapar förändring. I den här kursen diskuterar vi olika teoretiska utgångspunkter och metodologiska avvägningar som är relevanta för kunskapsbildning rent generellt och specifikt inom industriell ekonomi. Särskilt granskar vi vetenskapsfilosofiska antaganden som ligger till grund för centrala perspektiv och forskningsmetoder inom industriell ekonomi. Vi använder olika metoder för empirisk materialinsamling och -analys och granskar kritiskt deras möjligheter för att studera olika fenomen, konstruera kunskap och besvara olika forskningsfrågor relevanta för teknikintensiva verksamheter i en komplex verklighet. Vi betonar genomgående etiska och hållbarhetsaspekter i relation till forskning och granskar forskningsetiska frågor och riktlinjer kritiskt. En viktig del av kursen är att utveckla en forskningsplan som kan ligga som grund för examensarbetet.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftliga och muntliga presentationer av inlämningsuppgifter (8 hp), aktivt deltagande i seminarier (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.