Psaltaren genom tiderna
Kursplan, Grundnivå, 5RG314
- Kod
- 5RG314
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 7 november 2023
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Introduktionskurs i religionsvetenskap, 30 hp eller motsvarande.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om Psaltarens tillkomst, innehåll, stilistik och receptionshistoria. Tyngdpunkten ligger på studiet av hur ett urval psaltarpsalmer har tolkats och använts inom såväl judiska som kristna traditioner.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för Psaltarens tillkomst och dess olika genrer,
- redogöra för Psaltarens innehåll, tematik och stilistik,
- redogöra för viktiga aspekter av Psaltarens tolkningshistoria,
- ge exempel på liturgiskt bruk av psaltarpsalmer i såväl judiska som kristna kontexter,
- jämföra och diskutera olika tolkningstraditioner i relation till ett urval av psaltarpsalmer,
- reflektera över metodiska vägval för receptionsstudiet samt de egna hermeneutiska utgångspunkterna.
Innehåll
Kursen behandlar Psaltarens tillkomst, genrer, stilistik och tematik samt viktiga aspekter av dess tolknings- och utläggningshistoria inom judisk och kristen tradition. Ett urval psaltarpsalmer diskuteras med betoning på hur de har tolkats och använts. Förutom teologiska tolkningar uppmärksammas liturgisk användning inom såväl judendom som kristendom. Dessutom diskuteras exempel på Psaltarens reception inom musik, konst och skönlitteratur.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Viss undervisning på engelska kan förekomma. Vid ett mycket litet studentantal kan angivna undervisningsformer komma att ändras till självstudier.
Examination
- Hemskrivning, 3,5 hp
- Skriftligt PM och muntlig presentation, 2 hp
- Aktivt seminariedeltagande, 2 hp
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen ges i samarbete med Stiftelsen Fjellstedtska skolan.