Etik i teknik och organisering

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TS353

Kod
1TS353
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

150 hp varav 10 hp på avancerad nivå i Teknik. Ingenjörsetik eller motsvarande kunskaper som erhållits genom de reflektiva strimmorna i kurserna Industriell ekonomi I ‐ företagets funktioner, Industriell ekonomi II: organisering, produktion och marknad och Industriell ekonomi IV: företaget och omvärlden. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • kritiskt diskutera olika perspektiv på etik utgående från aktuell forskning,
  • tillämpa olika teoretiska perspektiv för att identifiera etiska dilemman relaterade till teknik, dess utveckling och tillämpning nu och i framtiden,
  • analysera affärsmässiga, organisatoriska, samhälleliga och individuella konsekvenser av teknikanvändning i etiskt utmanande situationer,
  • föreslå och kritiskt diskutera policy, riktlinjer, regler, lösningar på etiska problem kring teknik i organisationer. 

Innehåll

Utvecklingen och tillämpningen av (ny) teknik är ofta förknippad med komplexa samhälleliga, affärsmässiga och etiska utmaningar där olika intressen och värden kan stå i konflikt med varandra. Teknikutveckling är inte heller fri från olika former av strukturell orättvisa såsom rasism eller ableism. Tekniken är alltså inte neutral utan den skapas alltid inom rådande normer i tid och rum, eller som försök att bryta med rådande normer. I den här kursen granskar vi kritiskt olika tekniska lösningar och hur dessa skapar och upprätthåller normer i organisationer och samhälle med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv så som t.ex. posthumanism, kroppslighet, postfenomenologi.

Kursen genomförs som en seminarieserie där aktuella frågeställningar diskuteras och belyses utgående från vetenskapliga artiklar. I kursen kan diskuteras t.ex. korruption, science fictions betydelse för hur vi ser på humanoida robotar, genusfrågor i hälsoinnovationer, miljöetik, industrispionage, digital övervakning.

Undervisning

Seminarier, föreläsningar.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter, skriftlig uppsats och aktivt deltagande i seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin