Ondskans problem och livets mening
Kursplan, Grundnivå, 5RG509
- Kod
- 5RG509
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Studierektor, 7 november 2023
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och kritiskt diskutera argument, resonemang och förhållningssätt till ondskan som ett problem för skilda livsåskådningar,
- redogöra för, problematisera och tillämpa skilda teoretiska perspektiv på frågan om livets mening,
- redogöra för, problematisera och tillämpa olika metoder som används inom religionsfilosofi och etik för att analysera denna typ av filosofiska frågeställningar,
- muntligt och skriftligt föra en kvalificerad och fördjupad diskussion om valda problem inom området.
Innehåll
Ondska och lidande är ofrånkomliga realiteter i människors liv som på en rad sätt utmanar och formar våra olika uppfattningar om livets mening. Men hur kan ondska egentligen förstås, och hur försöker olika religiösa och sekulära livsåskådningar integrera dessa förståelser i sina sätt att förhålla sig till frågor om livets mening? Vi studerar vad frågan om livets mening egentligen kan antas handla om och också skilda uppfattningar om vilken relevans Guds existens har eller inte har för diskussionen om livets mening. Hur kan dessa förhållningssätt till ondska, lidande och livsmening studeras, bearbetas och kritiskt granskas med hjälp av filosofiska metoder och angreppssätt? Hur förstås och bearbetas frågor om ondska, lidande och livsmening i konst och populärkultur?
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska. Deltagande i föreläsningarna rekommenderas starkt för att studenten ska kunna tillgodogöra sig kursinnehållet.
Examination
Hemskrivning 7,5 hp.
Seminarier betygssätts med U-G. Samtliga övriga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna. Som särskilda skäl räknas rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.
För den student som följer äldre studieordning kan viss anpassning av kursplanen ske.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.