Historisk sociolingvistik
Kursplan, Avancerad nivå, 5NS268
- Kod
- 5NS268
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse:
- redogöra för centrala forskningsresultat och teorier inom ämnesområdet;
Färdighet och förmåga:
- tillämpa någon eller några centrala analysmetoder eller beskrivningsmodeller inom ämnesområdet;
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- värdera och kritiskt förhålla sig till teorier och till metoders användbarhet och begränsningar inom ämnesområdet.
Innehåll
Kursen introducerar forskning och centrala teorier i ämnet historisk sociolingvistik och tematiserar sociala faktorers betydelse för språkbruk samt språklig förändring och variation. Centrala inslag i kursen är till exempel språkbruk i samhället, flerspråkighet, språk och identitet, språk och rumslighet, litteracitet och språkliga normers framväxt. Kursen behandlar olika teoretiska modeller och metoder vid utforskandet av språk och språkbruk i historien och aktualiserar särskilt arbetssätt och resurser inom digitalhumaniora. Vikt läggs både vid kvantitativa undersökningsmetoder och kvalitativa analyser. Kursen är inte begränsad till något visst språks historia utan behandlar ämnesområdet med exempel från olika språk och varieteter. Det förutsätts ingen färdighet i något visst språk utom engelska, och i uppgifter där studenten själv väljer undersökningsmaterial kan studenten själv välja vilket språk hen vill arbeta med.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Obligatoriska moment förekommer.
Examination
Kursen examineras dels löpande genom skriftliga och/eller muntliga redovisningar, dels genom en skriftlig hemtentamen vid kursens slut. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment läses inom annan kurs som ingår i examen.