Miljö, hälsa och klimatförändringar
Kursplan, Grundnivå, 3PE050
- Kod
- 3PE050
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap G1N, Miljövetenskap G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 27 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen organiseras i samarbete mellan Institutionen för kvinnor och barns hälsa och Institutionen för geovetenskaper.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
I slutet av kursen förväntas studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva förhållandet mellan hälsa, miljö, och klimatförändringar utifrån ett interdisciplinärt perspektiv.
Färdigheter och förmågor
- Beskriva betydande miljöhälsorisker och dess orsaker samt relatera dessa till rättvisefrågor på lokal, regional och global nivå.
- Kritiskt analysera orsaker till och svar på miljö- och klimatförändringsutmaningar utifrån globala hälso- och hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till förhållandena mellan miljö, hälsa och klimatförändringar. Kursen förhåller sig till dessa ämnen genom ramverken för global hälsa och hållbar utveckling. Under kursens gång kommer studenterna ha möjlighet att fördjupa sin kunskap inom specifika områden, såsom toxiska ämnen och föroreningar, vatten och sanitet, luftföroreningar, avfallshantering, vektorburna sjukdomar och urbana miljöer. De kommer att få i uppdrag att relatera dessa hälsorisker till frågor om migration, naturkatastrofer, krig, utveckling och urbanisering.
Undervisning
Kursen är fristående och ges på engelska. Kursen går på heltid under tre veckor, med en vecka på campus i Uppsala och två veckor online, med flera föreläsningar och seminarier (varav två är obligatoriska). . Studenterna förväntas använda sin tid utanför föreläsningarna till inläsning och grupparbete. Föreläsningarna hålls av lärarna på kursen samt gästföreläsare. Seminarierna sker genom peer-to-peer baserat lärande och ett aktivt deltagande förväntas av studenterna. Grupparbetet är utformat för att använda "challenge-based"-inlärning.
Examination
För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande på obligatoriska seminarier och godkända gruppresentationer (2.5 hp) samt godkända individuella skriftliga inlämningsuppgifter (2.5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.