Kärnkraftsäkerhet

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1FA426

Kod
1FA426
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för fysik och astronomi

Behörighetskrav

60 hp inom teknik/naturvetenskap. Reaktorfysik och Nukleär termohydraulik och ångturbinteknik ska vara genomgångna.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  •  Redogöra för hur man i ett kärnkraftverk arbetar med Människa, Teknik och Organisation för att säkerställa att både individer och organisationer arbetar på ett säkert sätt.
  • Beskriva ett antal klassiska haverihändelser inom världens kärnkrafthistoria, avgöra deras orsaker och förklara deras följder, samt diskutera deras sociala, ekonomiska och miljömässiga påverkan samt hur kunskap om olyckan har bidragit till att göra kärnkraften säkrare.
  • Förklara riskbegreppet, använda probabilistiska metoder för säkerhetsanalys och genomföra övergripande beräkningar och analyser av kärnkraftrelaterade system med probabilistisk säkerhetsanalys.
  • Redogöra för hur tekniska och organisatoriska lösningar i ett kärnkraftverk har tagits fram med hänsyn taget till människa, teknik och organisation, till lärdomar från haverier och till probabilistisk säkerhetsanalys. 
  • På ett strukturerat, lättförståeligt och språkligt korrekt sätt såväl muntligt som skriftligt redogöra för och diskutera tillämpningar av kärnkraftsäkerhet.

Innehåll

Probabilistisk Säkerhetsanalys (PSA)

Riskanalys (kallas också för säkerhetsanalys) innebär att på ett systematiskt sätt beräkna risker och konsekvenser av fel och störningar i tekniska system. Informationen i riskanalyser kan bestå av statistisk för inledande händelse, funktionsfel, systemfel, komponentfel, mänskligt felhandlande som bearbetas och anpassas i beräkningsprogram så att ett stort antal sluttillstånd kan beräknas. Riskanalysen ger därmed möjligheter och underlag för värdering av olika typer av händelsers och konsekvensers risker (felfrekvenser, sannolikheter) att inträffa för olika degradationer och fel.

Människa, Teknik och Organisation (MTO)

I MTO-analyser studeras människans interaktion med den omgivande tekniken och organisationen (människan i systemet, gruppen och organisationen, utvecklingsprocesser och olycksutredningar). Synen på den mänskliga faktorn som felande länk har förändrats och idag ingår riskanalyser av gränssnitt, processgrafik, rutiner mm, i riskanalyser på samma naturliga sätt som analyser av olika tekniska komponenter. 

Klassiska händelser (KH)

Här beskrivs några klassiska olyckor inom kärnkraftteknik som, till exempel, Tjernobyl och Three Mile Island. Händelser analyseras utifrån de dynamiska processerna i en kärnkraftreaktor. Konsekvenser för operatörer, anläggningar och omgivande samhälle diskuteras liksom de system för erfarenhetsåterföring som har vuxit fram nationellt och internationellt.

Muntlig presentation

Studenterna presenterar delar av kursinnehållet och projektarbetet muntligt för varandra i seminarieform. Inför seminariet diskuteras presentationsteknik. I samband med varje presentation diskuteras innehållet och efter seminariet får studenterna återkoppling på både presentationsteknik och ämnesinnehåll.

Skriftlig presentation

Hemuppgifter ges där studenterna i rapport- eller essäform ska redogöra för delar av kursinnehållet. Inför uppgifterna diskuteras skriftlig presentation och baserat på inlämningarna får studenterna återkoppling på det urval av information man gjort och den struktur man har valt.

Undervisning

Föreläsningar, obligatoriska gruppseminarier

Examination

Individuella, skriftliga hemuppgifter, vilka redovisas i skriftlig form respektive i gruppseminarier med individuella muntliga presentationer och gruppdiskussioner, och ger 2 hp.

Individuell skriftlig hemuppgift om PSA, som ger 1 hp.

Skriftlig examination med problem och teorifrågor i slutet av kursen. Examinationen är uppdelad på momenten MTO och KH där varje moment ger 1 hp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin