Vetenskaplig teori och metod inom specialpedagogisk forskning II
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE170
- Kod
- 4PE170
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
52,5 hp från Speciallärarprogrammet
Mål
Syftet med kursen är att förbereda den studerande inför genomförandet av ett självständigt arbete inom forskningsfältet specialpedagogik. Studenten får fördjupade kunskaper om den vetenskapliga processen och dess relevans för det specialpedagogiska forskningsfältet, samt genomför en mindre pilotstudie.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt bedöma aktuell och relevant forskning inom det specialpedagogiska fältet,
- formulera ett vetenskapligt problem med relevans för kommande arbetsuppgifter i specialläraryrket,
- planera en vetenskaplig studie med avseende på relationen mellan frågeställning, val av empiri, teorianknytning och val av analysmetod,
- tillämpa forskningsetiska principer,
- utforma en undersökningsplan för ett mindre forskningsarbete, innehållande en pilotstudie, med relevans för specialpedagogiskt arbete i förskola/skola inom studentens valda specialisering.
Innehåll
- Litteratursökning inom det specialpedagogiska forskningsfältet
- Formulering av en specialpedagogisk frågeställning
- Genomförande av datainsamling och en preliminär analys utifrån den formulerade frågeställningen
- Forskningsetiska principer med särskilt beaktande av barns mänskliga rättigheter
- Författande av en forskningsplan för ett mindre forskningsarbete som innehåller bakgrund, litteraturöversikt, teorianknytning, syfte och forskningsfrågor, metoder för datainsamling, databearbetning och en preliminär analys
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.