Svenska 1 för blivande ämneslärare
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV204
Litteratur
Delkurs N1. Språkets struktur 7,5 hp
- Bihl, Björn; Nilsson, Nils-Erik, Skriva på talets grund (STG), Ingår i: Svenskans beskrivning: [SvB.] n 28, p Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning, Örebro den 14-15 oktober 2005, Örebro, Örebro universitet, cop. 2006, nr. 28, s. 51–58Obligatorisk
- Bolander, Maria, Funktionell svensk grammatik, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (Kap. 2. Ord med betydelse - Ordsemantik. S. 30–43.)
- Ekvall, Ulla, Grammatik, textanalys och skrivundervisning: om ett försök till integration i årskurs 6, Ingår i: Ut med språket!: en bok om språkutveckling och pedagogisk praktik, Stockholm, Natur och kultur i samarbete med Svensklärarfören., 1997Obligatorisk (S. 82–98.)
- Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik för nybörjare, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik för nybörjare., 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Övningar med facit och kommentarer.)
- Philipsson, Anders, Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 117–151Obligatorisk (S. 117–130.)
Delkurs N2. Stil, text och tal 7,5 hp
- Grundskolan: kursplaner och betygskriterier: förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan: Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen, 2., rev. uppl., Stockholm, Skolverket, 2008Obligatorisk (S. 97–103.)
- Hertzberg, Frøydis, Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 295–317Obligatorisk (S. 295–317.)
- Josephson, Olle; Oliv, Tomas; Melin, Lars, Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9, Lund, Studentlitteratur, 1990Obligatorisk (S. 8–59.)
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (S. 57–91.)
- Melin, Lars; Lange, Sven, Att analysera text: stilanalys med exempel, 3., [omarb. och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk (Kap. 1.)
- Nilsson, Nils-Erik, Skriva, ett sätt att lära: Om läroprocesser när elever i grundskolans senare år bedriver s.k. forskning och skriver, Ingår i: Språk och lärande: rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002 = Language and learning: papers from the ASLA symposium in Karlstad, 7-8 November 2002, Uppsala, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2003, s. 63–73Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Reichenberg, Monica, Att läsa mellan och bortom raderna., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 213–235Obligatorisk (S. 213–235.)
- SKOLFS 2002: 2. Skolverkets föreskrifter om kursplaner och betygskriterier för ämnet svenska i gymnasieskolan, Stockholm, Skolverket, 2000Obligatorisk (Lagar och regler.)
- Strömquist, Siv, Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier, 6., [grundligt omarb.] uppl., Malmö, Gleerup, 2010Obligatorisk
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk
- Wiksten Folkeryd, Jenny; af Geijerstam, Åsa; Edling, Agnes, Textrörlighet - hur elever talar om egna och andras texter., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (S. 169–188.)
Delkurs L1. Introduktion till litteraturstudiet 7,5 hp
En prosatext, ett drama samt några dikter enl. lärarens anvisningar.
- Bergsten, Staffan; Elleström, Lars, Litteraturhistoriens grundbegrepp, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk
- Brink, Lars, "Kanon, karaktärsfostran, kulturarv?: Om litteraturundervisningens textkärna", Ingår i: Kanon och tradition: ämnesdidaktiska studier om fysik-, historie- och litteraturundervisning, Gävle, Lärarutbildningen, 2006, s. 13–44Obligatorisk (S. 1–43.)
- Calvino, Italo, Why read the classics?, London, Vintage, 2000Obligatorisk
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Elleström, Lars, Lyrikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Sjöberg, Birthe, Dramatikanalys: en introduktion, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk
- Williams, Anna, Stjärnor utan stjärnbilder: kvinnor och kanon i litteraturhistoriska översiktsverk under 1900-talet = [Stars without constellations]: [women and canon formation in 20th century literary historiography]., Stockholm, Gidlund, 1997Obligatorisk (S. 29–48, 183–198.)
- Wolf, Lars, Läsaren som textskapare, Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk (S. 13–36.)
Delkurs L2. Barns och ungdoms läsning 7,5 hp
Litteraturlistan är att betrakta som ett förslag. Texter kan förekomma eller utgå efter samråd mellan kursansvarig lärare och de studerande.
Handböcker och antologier
Vissa av följande verk läses i utdrag.
- Furuland, Lars; Ørvig, Mary, Ord och bilder för barn och ungdom, Stockholm, Rabén & Sjögren, 1986-1994Obligatorisk
- Klingberg, Göte, Den tidiga barnboken i Sverige: litterära strömningar, marknad, bildproduktion, Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk
- Kriström, AnnaKarin, "Fål Fablon va me och leka ett tlag?": svenska allåldersvisor från 1960- och 1970-talet, Ingår i: Barns smak: om barn och estetik, Stockholm, Centrum för barnkulturforskning, Univ., 2004Obligatorisk (S. 109–132.)
- Kåreland, Lena, Möte med barnboken: linjer och utveckling i svensk barn- och ungdomslitteratur, Stockholm, Natur och kultur, 1994Obligatorisk (Upplagan från 2001 går också bra.)
- Kåreland, Lena, Barnboken i samhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Nikolajeva, Maria, Barnbokens byggklossar, 2., [rev. och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk
- Om flickor för flickor: den svenska flickboken, Stockholm, Rabén & Sjögren, 1994Obligatorisk
- Edström, Vivi; Hallberg, Kristin, Ungdomsboken: värderingar och mönster, Stockholm, LiberFörlag, 1984Obligatorisk
- Bettelheim, Bruno, Sagans förtrollade värld: folksagornas innebörd och betydelse, [Ny utg.], Stockholm, Norstedt, 1989 [dvs. 1993]Obligatorisk
- Zipes, Jack; Mjöberg, Ingrid, Saga och samhälle: den klassiska genren för barn och civilisationsprocessen., Bromma, Mannerheim & Mannerheim, 1984Obligatorisk
Skönlitterära texter
Sammanlagt läses och diskuteras c:a 20 verk, varav huvudparten representerar 1900- och 2000-talens barn- och ungdomslitteratur.
Louisa Alcott, Unga kvinnor; Carroll, Alice i underlandet; Defoe, Robinson Crusoe, Laura Fitinghoff, Barnen ifrån Frostmofjället; C.S. Lewis, böckerna om Narnia; Milne, Nalle Puh; Montgomery, Anne på Grönkulla; Edith Nesbit, Huset Ardens gåta; Swift, Gullivers resor; Stevenson, Skattkammarön; Mark Twain, Tom Sawyers äventyr eller Huckleberry Finn; Webster, Pappa Långben.
Sagor : Exempel på folksagor och konstsagor
Urvalet av litteratur kan varieras inom samtliga delkurser.
Populärlitteratur för barn och ungdom: Någon Fem-bok, Kitty-bok, Lotta-bok, Biggles-bok, Eva och Adam-bok.
Ett urval bilderböcker av följande författare och konstnärer: Ivan Arosenius, Elsa Beskow, Gunilla Bergström, Jean de Brunhoff, Eva Eriksson, Ann-Madeleine Gelotte, Tove Jansson, Sven Nordqvist, Inger och Lasse Sandberg, Maurice Sendak, Cecilia Torudd, Anna Clara och Thomas Tidholm, Anna Höglund, Pija Lindenbaum
Ett urval av följande svenska författare: Gunnel Beckman, Bernt Danielsson, Inger Edelfeldt, Hans Erik Engqvist, Maria Gripe, Lennart Hellsing, Mats Larsson, Astrid Lindgren, Barbro Lindgren, Per Nilsson, Peter Pohl, Margareta Strömstedt, Viveca Sundvall, Mats Wahl, Sven Wernström, Siv Widerberg, Johanna Thydell, Per Nilsson
Ett urval av följande utländska moderna författare: Robert Cormier, Tormod Haugen, Ursula LeGuin, Michelle Magorian, J D Salinger, Cynthia Voigt, Stephanie Meyer
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2014
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011, version 1