Studiehandledning i skolan
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 9LF052
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- Basaran, Hülya, Nyanlända elever i mitt klassrum: språkutveckling med digitala resurser, 1. uppl., Stockholm, Gothia fortbildning, 2016Obligatorisk
- Otterup, Tore; Kästen Ebeling, Gilda, En god fortsättning: nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Sidorna 183–198, kapitel av Jenny Rosén)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Svensson, Gudrun m.fl., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Stockholm, Skolverket, 2018Obligatorisk
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2015, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2015Obligatorisk
- Molin, Martin; Gustavsson, Anders; Hermansson, Hans-Erik, Meningsskapande och delaktighet: om vår tids socialpedagogik, Göteborg, Daidalos, 2008Obligatorisk (Sidorna 105–117 av Hassan Sharif.)
- Lahdenperä, Pirjo; Sundgren, Eva, Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet, Första upplagan, Stockholm, Liber, 2017Obligatorisk
- Bunar, Nihad, Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015Obligatorisk
- Reath Warren, Anne, Multilingual study guidance in the Swedish compulsory school and the development of multilingual literacies, 2016Obligatorisk
- Sheikhi, Karin; Ucar, Tamar, Studiehandledning för flerspråkiga elever - kunskapsutveckling genom modersmålet, Första upplagan, Stockholm, Gothia Fortbildning, [2018]Obligatorisk
- Studiehandledning på modersmålet: att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever, Stockholm, Skolverket, 2015Obligatorisk
- Stödinsatser i utbildningen: om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd, Stockholm, Skolverket, 2014Obligatorisk
Dessutom tillkommer litteratur enligt lärares hänvisningar.
Referenslitteratur
Kurslitteratur
Huvudgruppen saknar information.
* Obligatorisk