Specialpedagogik, grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE216
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Sjölund, Anna m.fl., Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik, Första utgåvan, Stockholm, Natur & Kultur, [2017]Obligatorisk
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk
- Carlsson Kendall, Gunilla, Elever med neuropsykiatriska svårigheter: vad gör vi och varför?, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Eriksson, Ida; Halvarsson, Helena, Arbeta med språkstörning i förskola och skola, Härnösand, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015Obligatorisk
- Gren Landell, Malin, Främja närvaro: att förebygga frånvaro i skolan, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2018]Obligatorisk (s 67–123, 140–147. (63 s))
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (s. 87–159 (72 s))
- Nilholm, Claes, En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman, Studentlitteratur AB, 2018Obligatorisk (ca 100 s)
- Roos, Helena, The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk: inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics, Växjö, Linnaeus University Press, 2019Obligatorisk (s 15–37. (22 s))
- Tjernberg, Catharina, Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande: en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken, Stockholm, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013Obligatorisk (s. 33–74. (41 s))
Totalt 743 s.
Dessutom tillkommer ca 325 sidor enligt lärares anvisningar.
* Obligatorisk