Flerspråkighet och den svenska skolan
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 9LF056
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Blackledge, Adrian, Language ecology and language ideology, Ingår i: Encyclopedia of language and education.: Vol. 9 Ecology of language, 2. ed., New York, Springer, cop. 2008, vol. 9, s. 27–40Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Hyltenstam, Kenneth; Axelsson, Monica; Lindberg, Inger, Forskningsöversikt om flerspråkighet, Vetenskapsrådet: Stockholm, 2012Obligatorisk (del I, del II, del III)
- Jakobson, Britt m.fl., Measuring time. Multilingual elementary school students' meaning-making in physics, Ingår i: Global Developments in Literacy Research for Science Education, Cham, Springer International Publishing, 2018, s. 167–181Obligatorisk
- Axelsson, Monica, Nyanländas möte med skolans ämnen i ett språkdidaktiskt perspektiv, Ingår i: Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015, s. 81–138Obligatorisk
- Juvonen, Pälvi, Lärarröster om direktplacering av nyanlända elever, Ingår i: Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015, s. 139–176Obligatorisk
- Reath Warren, Anne, Multilingual study guidance in the Swedish compulsory school and the development of multilingual literacies, 2016Obligatorisk
- Svensson, Gudrun m.fl., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Skolverket, 2018Obligatorisk (130 s.)
- Sundgren, Eva, Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk (Valda delar om ca 150 sidor, enligt lärares anvisningar)
- Westergren, Eva; Åhl, Hans, Mer än ett språk: antologi om flerspråkigheten i norra Sverige, 2., [utök. och omarb. uppl.], Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2007Obligatorisk
750 sidor
Kapitel från antologi om modersmål, minoriteter och mångfald kan tillkomma.
Referenslitteratur
- Reath Warren, Anne; Uddling, Jenny, Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning på modersmål, Skolverket, 2019 (Hämtat från: https:/
/ www.skolverket.se/ download/ 18.32744c6816e745fc5c31dab/ 1576841280026/ artikel 3_Flerspråkiga_Kunskapsutvecklande.pdf) - Sheikhi, Karin, Samarbete för framgångsrik studiehandledning på modersmål, Skolverket, 2019, https:/
/ www.skolverket.se/ download/ 18.32744c6816e745fc5c31dcc/ 1576841337232/ artikel 1_Flerspråkiga_Organisera.pdf - Skolverket, Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019), Skolverket, 2019, https:/
/ www.skolverket.se/ publikationsserier/ styrdokument/ 2019/ laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
* Obligatorisk