Specialpedagogik, grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE216
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Eriksson, I. m.fl., Arbeta med språkstörning i förskola och skola, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten., 2018Obligatorisk
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk
- Carlsson Kendall, Gunilla, Elever med neuropsykiatriska svårigheter: vad gör vi och varför?, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (valda delar)
- Ekelund, Tove, Om dyslexi: läs-, skriv- och språksvårigheter, 2 uppl., Studentlitteratur AB, 2023Obligatorisk
- Frick, Matilda m.fl., Elever med ADHD och autism, Liber, 2023Obligatorisk
- Gren Landell, Malin, Främja närvaro: att förebygga frånvaro i skolan, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2018]Obligatorisk (valda delar)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (valda delar)
- Nilholm, Claes, En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman, Studentlitteratur AB, 2018Obligatorisk (valda delar)
- Sjöberg, Gunnar, Om det inte är dyskalkyli - vad är det då?: en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv, Umeå, Umeå universitet, 2006Obligatorisk
Totalt ca 850 sidor.
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk