Marknadsföring och organisation I
Litteraturlista, Grundnivå, 2FE150
Artikelkompendium vt 2010, företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet
- Artikelsamling och/eller material utlagt på kursens webbplats.
- Dicken, Peter, Global shift: mapping the changing contours of the world economy, 5. ed., 2007
- Forssell, Anders; Ivarsson Westerberg, A., Organisation från grunden, Liber, 2007 (Organisering och organisation)
- Hultén, Pernilla; Hultman, Jens; Eriksson, Lars Torsten, Kritiskt tänkande, 1. uppl., Malmö, Liber, 2007
- Parment, Anders, Marknadsföring: kort och gott, 1. uppl., Malmö, Liber, 2008
- Rivoli, Pietra, The travels of a t-shirt in the global economy: an economist examines the markets, power, and politics of world trade, 2. uppl., Hoboken, N.J., John Wiley & Sons, cop. 2009 (Även 2006 års upplaga går bra att använda.)
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 4. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006 (Boken rekommenderas som bredvidläsningslitteratur.)
- Wong, Ola, När tusen eldar slickar himlen: Kinas väg till framtiden, [Ny utg.], Stockholm, Ordfront, 2008
Kompendium
Tillhandahålles genom institutionens expedition.
Bruzelius, L. H. & Skärvad, P.-H., 'Affärsidésynsättet', utdrag ur: Bruzelius, L. H. &
Skärvad, P.-H., 2004, Integrerad organisationslära, Lund: Studentlitteratur, s. 100-113.
Jobber, D., 'Competitor analysis', utdrag ur: Jobber, D., 2007, Principles and Practices of
Marketing (5th ed.), London: McGraw-Hill, s. 778-789.
Grönroos, C., 'Hur tjänster och tjänstekonsumtion påverkar marknadsföringen', utdrag ur:
Grönroos, C., 2002, Service management och marknadsföring-en CRM ansats,
Malmö: Liber, s. 57-71.
Grönroos, C., 'Service and Relationship quality', utdrag ur: Grönroos, C., 2007, Service
management and Marketing: Customer Management in Service Competition (3d ed.),
Chichester: Wiley, s. 72-83.
Richardson, G. B., 1972, 'The Organisation of Industry', The Economic Journal, Sept., s.
883-896.
Palmer, A. & Harley, B., 'The Growth of Organizations', utdrag ur: Palmer, A. & Harley, B.,
2006, The Business Environment, McGraw-Hill, s. 253-266
Gadde, L-E och H Håkansson, 1998, 'Strategiska inköpsfrågor', utdrag ur Gadde, L-E och H
Håkansson, Professionellt inköp. Studentlitteratur.
Axelsson, B och H Agndal, 'Företags inköpsbeteende', utdrag ur Axelsson, B och H Agndal,
Professionell marknadsföring, Studentlitteratur.
Forssell, A och L Norén, 2006, '(The Difficult Art of) Outsourcing Welfare Services'. Paper
for the Nordic Workshop on Health management and Organization, Copenhagen
December 2006
Artiklar
Laddas hem från universitetsbibliotekets databas.
Persson, Mats & Radetzki, Marian, (2006), 'Kina, Sverige och Globaliseringen' i Ekonomisk
Debatt 2006 nr 1.
Bigsten, Arne & Holmlund, Bertil, (2006), 'Överdrivna farhågor om hotet från Kina' i
Ekonomisk Debatt 2006 nr 2.
Ekholm, Karolina & Hakkala, Katarina (2006), 'Hur påverkar och handel utflyttning av
produktion den svenska arbetsmarknaden?' i Ekonomisk Debatt 2006 nr 4
Andersson, Dan & Kainelainen, Albin (2006), Vad innebär internationaliseringen?
http//www.lo.se
Bitner, M J, 1995, 'Building Service Relationships: It's all about promises', Journal of the
Academy of Marketing Sciences, Volume 23, No 4, pages 246-251.
Carrigan, M. & Attalla, A., 2001, 'The myth of the ethical consumer-do ethics matter in
purchase behaviour?', Journal of Consumer Marketing, Vol. 18, No. 7, s. 560-577.
Lian, P & Laing, A, 2004, 'Public sector purchasing of health services: A comparison with
private sector purchasing'. Journal of Purchasing and Supply Management 10 (2004)
247-256.
Artiklar
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2011
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009