Cybersäkerhet i ett samhällsperspektiv
Kursplan, Grundnivå, 1DL003
- Kod
- 1DL003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kursen ska studenten kunna:
- redogöra för grunderna för säkerhetsresonemang inom tekniska och juridiska fält, till exempel: grundprinciper för kryptering, autenticitet, accesskontroll, informationsutvinning; juridiska grundprinciper och koncept i såväl europarätt som nationell rätt för dataskydd, personlig integritet och säkerhet; etiska grundprinciper och beslutsprocesser,
- identifiera hur dessa ovan nämnda områden samverkar och interagerar med varandra, och kunna analysera tillämpade fall inom säkerhet med en integrerad användning av metoder från fälten ovan,
- reflektera konstruktivt över eget och andras arbete, och visa förmåga att stödja andra studenters lärande samt visa förmåga att samarbeta med studenter för att analysera tillämpade fall inom säkerhet.
Innehåll
Grundläggande tekniker och principer för teknisk säkerhet (översikt av kryptologiska principer, autentisering, accesskontroll, informationsutvinning ur databaser; tekniska möjligheter och begränsningar). Grundläggande juridiska principer och koncept, samt lagstiftningen beträffande dataskydd, personlig integritet och säkerhet. Grundläggande etiska/moraliska/filosofiska principer och teorier. Hot och riskanalys. Processer för utvärdering och sammanvägning av aspekter från olika fält.
Undervisning
Undervisningen utgår från tillämpade fall/case och seminarier, under vilka studenterna i en tvärvetenskaplig kontext får arbeta och öva aktivt enligt Innehåll. Arbete i blandade grupper med metoder från olika områden.
Examination
Kursen examineras kontinuerligt genom muntlig och skriftlig redovisning och seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.