Frielektronlaser - vetenskap och teknik
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA671
- Kod
- 1FA671
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
120 hp. Kvantmekanik eller Introduktion till modern fysik eller 90 hp fysik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara och redovisa den grundläggande fysiken som möjliggör en frielektronlaser
- beskriva prestanda och egenskaper hos en frielektronlaser och den genererade strålningen
- förklara, ge exempel och jämföra metoder för att förbättra frielektronlaserns prestanda
- jämföra olika frielektronlaser-laboratorier runtom i världen samt beskriva vilka typer av forskning som bedrivs vid dessa
- analysera frielektronlaser-tillämpningar inom olika områden så som atom- och molekylfysik, plasmafysik och strukturbiologi
- visa muntliga och skriftliga färdigheter vid presentationer av problem och litteraturstudier
Innehåll
Frielektronlaserfysik: undulatorstrålning, teori för växelverkan mellan strålen och vågen i en frielektronlaser, optiska strålar och styrda moder, röntgenoptik, frielektronlaseroscillatorer och högförstärkning av en frielektronlaser, SASE frielektronlaser och metoder för förbättring av koherensen för en frielektronlaser, fotondiagnostik.
Frielektronlasertillämpningar: långvåglängd-frielektronlaser, röntgen-frielektronlaser, atom- och molekylfysik, fysik vid hög energitäthet, röntgendiffraktion, biologiska tillämpningar, utrasnabb röntgenvetenskap.
Undervisning
Föreläsningar, problemlösningsseminarier, litteraturstudier kombinerat med att studenterna presenterar aktuella forskningsartiklar för varandra.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar vid seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.