Planering för vindkraft

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1GV149

Kod
1GV149
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vindkraftsprojektering A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2021
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap. Genomgången kurs Vindkraftsprojektering, 15 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för och dra slutsatser av grundläggande teoribildning i fysisk planering för vindbruk
  • analysera regler, förordningar och tillståndspraxis i samband med vindkraftsprojektering
  • redogöra för miljöpåverkan, motstående intressen och acceptansfrågor kopplade till vindbruk
  • redogöra för och analysera vindkraftspolicy och finansiella stödsystem relaterade till vindkraftsprojektering
  • värdera samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering
  • utforma och genomföra ett samrådsmöte baserat på forskningsrön och branscherfarenheter för en vindkraftspark

Innehåll

Kursen behandlar teoribildning och tillämpning vid fysisk planering för vindbruk och vindkraftsprojekt. Lokala, regionala och nationella regler kopplade till tillståndsprocesser studeras. Vikten av god kommunikation och acceptans bland alla aktörer övas i rollspel. Finansiella stödsystem och miljöhänsyn bedöms beträffande deras potentiella effekt för genomförandet av vindkraftsprojekt. Rollspel av ett samrådsmöte vid planering av en vindkraftspark utförs likasom värdering av samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, rollspeloch grupparbete.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, rollspel och muntlig presentation (3 hp). Muntlig tentamen (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i samma examen som 1GV141.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin