Kvalitativ och kvantitativ metod
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE077
- Kod
- 1TE077
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 31 januari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
180 hp, varav 90 hp inom teknik och 30 hp på avancerad nivå inom industriell teknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska utgångspunkter användbara för vetenskapliga arbeten inom industriell teknik,
- beskriva och förklara grundläggande koncept och fenomen gällande vetenskaplig metod,
- relatera olika metodologiska angreppssätt till varandra, och redogöra för deras fördelar och begränsningar,
- designa och genomföra en vetenskaplig studie inom industriell teknik och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder,
- bedöma och kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom industriell teknik vad gäller det metodologiska angreppssättet ,
- identifiera och använda samhälleligt användbara och vetenskapligt relevanta frågeställningar inom industriell teknik,
- bedöma de metodologiska angreppsätten ur etiskt hänseende, samt visa medvetenhet om forskningsetik som en viktig komponent i vetenskaplig metod.
Innehåll
Översiktlig diskussion av ett flertal teoretiska utgångspunkter och metodologiska avvägningar som är relevanta för kunskapsbildning rent generellt och mer specifikt inom industriell teknik. Orientering av de teoretiska utgångspunkter som en rad olika metoder vilar på. Illustration av hur olika metodologiska ansatser står i relation till de kunskapsmässiga problemställningar de svarar mot, och den typ av kunskap de eftersöker. Analysera och kritiskt granska vetenskaplig kunskap inom industriell teknik, mot bakgrund av de metodologiska och etiska avvägningar som denna kunskap bygger på. Tillämpning av olika kvalitativa och kvantitativa metoder, inklusive statistik och genomförande av en vetenskaplig studie.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, individuella läs- och skrivövningar, datorövningar samt grupparbeten.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (1 hp), skriftlig tentamen (4 hp), vetenskaplig rapport (4 hp) och aktivt deltagande i seminarier (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011