Kursplan för Examensarbete i hållbar destinationsutveckling
Degree Project in Sustainable Destination Development
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 1TG428
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Hållbar destinationsutveckling A2E
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2019-03-07
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2022-02-11
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp, samt därutöver 60 hp inom hållbar destinationsutveckling. Fördjupning i hållbar destinationsutveckling samt Kvalitativ och kvantitativ metod. Kursen kan endast genomgås efter för examensarbetet erforderliga kurser på avancerad nivå. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom hållbar destinationsutveckling samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- självständigt identifiera, formulera och lösa forskningsfrågor inom fältet samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera forskningsfrågan inom fältet, information och lösningar i dialog med olika grupper,
- arbeta självständigt inom det valda området,
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt till forskningsfrågan,
- självständigt genomföra en opposition.
Innehåll
I examensarbetet skall studenten tillämpa kunskaper som har förvärvats under studietiden genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift inom planerad tid. Uppgiften skall vara så vald att kunskaper från tidigare studier kan tillämpas, breddas och fördjupas.
Undervisning
Självständigt forsknings- eller utvecklingsarbete, rapportskrivning, handledning och seminarier.
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning av examensarbetet (se Övriga föreskrifter). Muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete (normalt inom samma program), alternativt en motsvarande uppgift definierad av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Riktlinjer och anvisningar för examensarbeten finns tillgängliga på lärplattformen.
Litteratur
Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.