Människa-datorinteraktion: Sociala medier, design och kommunikation

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV176

Kod
2IV176
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Människa-datorinteraktion A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp och 7,5 hp människa-datorinteraktion. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • beskriva några historiska informationsteknologiska förändringsprocesser,
  • beskriva några kultur- och kommunikationsteoretiska modeller,
  • redogöra för grundläggande begrepp inom fältet sociala mediestudier,
  • redogöra för metoder som används för att studera sociala medier,
  • beskriva designprinciper och designmönster och förklara hur dessa påverkar förutsättningarna för interaktion i sociala medier,
  • redogöra för teorier om individuell och social identitet och deras relevans för studiet av sociala medier,
  • redogöra för olika perspektiv på sociala mediers betydelse för demokratiska och politiska processer.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa metoder för att analysera data som genereras i sociala medier,
  • analysera hur olika designlösningar påverkar förutsättningarna för individuell och social identitetskonstruktion i sociala medier,
  • analysera hur olika designlösningar i sociala medier påverkar förutsättningarna för demokratiska och politiska processer.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • använda kultur- och kommunikationsteoretiska modeller samt teorier om historiska informationsteknologiska förändringsprocesser för att kritiskt granska och problematisera sociala mediers roll för individ och samhälle,
  • använda analyserad data för att kritiskt reflektera kring användningsmönster i sociala medier,
  • kritiskt reflektera över sociala mediers roll för identitetskonstruktion och för demokratiska och politiska processer,
  • värdera designlösningar utifrån olika designprinciper.

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om sociala medier ur ett människa-datorinteraktionsperspektiv. Med utgångspunkt i kultur- och kommunikationsteoretiska modeller kommer studenterna att introduceras till olika aspekter av sociala mediers roll för individ och samhälle. Studenterna kommer vidare att introduceras till metoder som kan användas för att analysera och problematisera användningen av sociala medier. Studenterna kommer också att kontinuerligt arbeta med kritisk analys av designlösningar av sociala medier utifrån såväl etablerade MDI-koncept (t.ex. designprinciper och designmönster) som de kultur- och kommunikationsteoretiska modeller som presenteras i kursen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och projekt.

Examination

Tentamen, seminarier och projektredovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin