Kursplan för Pedagogik A
Education A
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 2PE170
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Pedagogik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-01-24
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2016-03-16
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2015
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han kan
- Redogöra för definitioner av centrala begrepp och tanketraditioner i vetenskapsområde pedagogik
- Redogöra för och jämföra centrala kunskaps- och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik
- Sätta pedagogik som ämne i jämförelse med andra vetenskapsområden
- Kunna reflektera över pedagogiska processer
- Visa kunskap om aktuella forskningsfrågor inom vetenskapsområdet pedagogik
- Kunna förklara och reflektera över pedagogisk forsknings bidrag i studier av aktuella samhällsfrågor
- Redogöra för och jämföra några pedagogiska strömningar från antikens maieutik till 1900-talets progressivism
- Redogöra för och kritiskt reflektera kring samhällets och pedagogikens utveckling från antiken till nutid
- Beskriva och kritiskt dryfta olika maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och övriga samhället, med särskild betoning på genus, klass och etnicitet
- Redogöra för och jämföra centrala forskningsperspektiv i analysen av maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och samhället
- Visa förmåga att planera och i grupp genomföra en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera olika examinationsuppgifter inom givna tidsramar och arbetsformer
- Visa förmåga att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt
- Visa förmåga att söka, värdera och kritiskt tolka vetenskaplig information inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt
- Visa förmåga att ge återkoppling på andra studenters/gruppers arbetsuppgifter
Innehåll
Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogikens historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp
Huvudsakligt innehåll:
- Pedagogiska processer – grundläggande begrepp, tanketraditioner och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik
- Kunskapstraditioner inom vetenskapsområde pedagogik
- Samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från antiken till nutiden
- Olika tanketraditioner och forskningsperspektiv om makt i pedagogiska sammanhang
- Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor
- Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer samt formaliaregler om muntlig framställning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2015, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2015, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2014)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2009)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2016
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs 1: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
-
Durkheim, Émile
Opdragelse, uddannelse og sociologi : [en bog om opdragelsens og uddannelsens funktion i samfundet]
København: Carit Andersen & Suenson, 1975
Pedagogikens väsen och metod. Kap 2 (s. 60-80) Finns även på engelska: Durkheim, Emilé (1956). Education and Sociology chapter II, The Nature and Method of Pedagogy (s. 91-112, 22 s.). New York: The Free Press
Obligatorisk
-
Illeris, Knud
Andersson, Sten
Lärande
3., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
kap 1-8, 12 ; ca 200 s
Obligatorisk
-
Medicinsk Vetenskap nr 3 2011 Tema lärande
Medicinsk Vetenskap, 2011
sida 12-21
Obligatorisk
-
Nilsson, Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå Univ., 2005
Obligatorisk
-
Phillips, D.C;
Soltis, Jonas F
Perspektiv på lärande
Norstedts, 2010
ca 100 s
Obligatorisk
-
Svensson, Lennart
Introduktion till pedagogik
2., [oförändrade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Säljö, Roger
Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
3. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
kap. 1-4
Obligatorisk
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 2: Pedagogikens historia, 7,5 poäng
-
Burman, Anders
Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Kroksmark, Tomas
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011
Obligatorisk
-
Englund, Tomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i SverigeObligatorisk
-
Selander, Staffan
Kobran, nallen och majjen : tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003
Lundgren, Ulf "Om pedagogik som vetenskap. Några historiska reflektioner" 32 sidor
Obligatorisk
-
Svensson, Lennart
Introduktion till pedagogik
2., [oförändrade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Kap. 5 och 6
Obligatorisk
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena. *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 3: Pedagogik och makt, 7,5 poäng
-
Broady, D
Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg. : Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archives
Utgivningsår 1998. Direktlänk till pdf http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf
Obligatorisk
-
Foucault, Michel
The Subject and Power
The University of Chicago Press, 1982
Critical Inquiry Vol.8 No.4 pp. 777-795
Obligatorisk
-
León Rosales, René
Vid framtidens hitersta gräns : om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola
Stockholm ; Botkyrka: Mångkulturellt centrum, 2010
Obligatorisk
-
Gytz Olesen, Søren;
Møller Pedersen, Peter;
Johansson, Ingmar
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Lund: Studentlitteratur, 2004
Obligatorisk
-
Saarnio, Lotta;
Arman, Maria;
Ekstrand, Per
Power relations in patient′s experiences of suffering during treatment for cancer
Ingår i:
Journal of advanced nursingObligatorisk
-
Temanummer,
Intersektionalitet fokuserar skärningspunkten
Ingår i:
Kvinnovetenskaplig tidskrifthttp://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/viewFile/2340/2094
Obligatorisk
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena. *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 4: Pedagogikens redskap, 7,5 poäng
-
Gustavsson, Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm: Statens skolverk, 2002
Obligatorisk
-
Hammar Chiriac, Eva;
Hempel, Anders;
Granström, Kjell
Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Lund: Studentlitteratur, 2005
VALFRI LITTERATUR
Obligatorisk
-
Hartman, Sven G.
Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter.
Stockholm: Natur och kultur, 2003
valda delar sida 9-27;48-120 (cirka 85 sidor)
Obligatorisk
Ytterligare litteratur/pedagogiskt material kan förekomma i de olika delkurserna