Kursplan för Pedagogik A

Education A

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE170
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2007-01-24
  • Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2016-03-16
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: VT 2015
  • Behörighet: Grundläggande behörighet
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han kan

- Redogöra för definitioner av centrala begrepp och tanketraditioner i vetenskapsområde pedagogik

- Redogöra för och jämföra centrala kunskaps- och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik

- Sätta pedagogik som ämne i jämförelse med andra vetenskapsområden

- Kunna reflektera över pedagogiska processer

- Visa kunskap om aktuella forskningsfrågor inom vetenskapsområdet pedagogik

- Kunna förklara och reflektera över pedagogisk forsknings bidrag i studier av aktuella samhällsfrågor

- Redogöra för och jämföra några pedagogiska strömningar från antikens maieutik till 1900-talets progressivism

- Redogöra för och kritiskt reflektera kring samhällets och pedagogikens utveckling från antiken till nutid

- Beskriva och kritiskt dryfta olika maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och övriga samhället, med särskild betoning på genus, klass och etnicitet

- Redogöra för och jämföra centrala forskningsperspektiv i analysen av maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och samhället

- Visa förmåga att planera och i grupp genomföra en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område

- Visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera olika examinationsuppgifter inom givna tidsramar och arbetsformer

- Visa förmåga att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt

- Visa förmåga att söka, värdera och kritiskt tolka vetenskaplig information inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt

- Visa förmåga att ge återkoppling på andra studenters/gruppers arbetsuppgifter

Innehåll

Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogikens historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp

Huvudsakligt innehåll:

- Pedagogiska processer – grundläggande begrepp, tanketraditioner och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik

- Kunskapstraditioner inom vetenskapsområde pedagogik

- Samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från antiken till nutiden

- Olika tanketraditioner och forskningsperspektiv om makt i pedagogiska sammanhang

- Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor

- Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer samt formaliaregler om muntlig framställning

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2016

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Delkurs 1: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap, 7,5 hp

Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.

Delkurs 2: Pedagogikens historia, 7,5 poäng

  • Burman, Anders Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kroksmark, Tomas Den tidlösa pedagogiken

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Englund, Tomas Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna

    Ingår i:

    Pedagogisk forskning i Sverige

    (2004) s. 37-49

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Selander, Staffan Kobran, nallen och majjen : tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning

    Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003

    Lundgren, Ulf "Om pedagogik som vetenskap. Några historiska reflektioner" 32 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svensson, Lennart Introduktion till pedagogik

    2., [oförändrade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014

    Kap. 5 och 6

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena. *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.

Delkurs 3: Pedagogik och makt, 7,5 poäng

  • Broady, D Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg. : Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archives

    Utgivningsår 1998. Direktlänk till pdf http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Foucault, Michel The Subject and Power

    The University of Chicago Press, 1982

    Critical Inquiry Vol.8 No.4 pp. 777-795

    Obligatorisk

  • León Rosales, René Vid framtidens hitersta gräns : om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola

    Stockholm ; Botkyrka: Mångkulturellt centrum, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gytz Olesen, Søren; Møller Pedersen, Peter; Johansson, Ingmar Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens

    Lund: Studentlitteratur, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Saarnio, Lotta; Arman, Maria; Ekstrand, Per Power relations in patient′s experiences of suffering during treatment for cancer

    Ingår i:

    Journal of advanced nursing

    vol. 68 (2012) nr. 2 s. 271–279

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Temanummer, Intersektionalitet fokuserar skärningspunkten

    Ingår i:

    Kvinnovetenskaplig tidskrift

    (2005) nr. 2-3

    http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/viewFile/2340/2094

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena. *) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.

Delkurs 4: Pedagogikens redskap, 7,5 poäng

  • Gustavsson, Bernt Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap

    Stockholm: Statens skolverk, 2002

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hammar Chiriac, Eva; Hempel, Anders; Granström, Kjell Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

    Lund: Studentlitteratur, 2005

    VALFRI LITTERATUR

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hartman, Sven G. Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter.

    Stockholm: Natur och kultur, 2003

    valda delar sida 9-27;48-120 (cirka 85 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Ytterligare litteratur/pedagogiskt material kan förekomma i de olika delkurserna