Regenerativ medicin

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3MG235

Kod
3MG235
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 19 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för immunologi, genetik och patologi

Allmänt

Kursen ges som del av masterprogram inom medicinska fakulteten till studenter som antas till programmet Innovative Medicine (IMIM) inom Erasmus Mundus.

Behörighetskrav

Minst 45 hp från avslutade kurser inom Erasmus Mundus-masterprogrammet i innovativ medicin.

Mål

Syftet med kursen är att ge studenterna fördjupade kunskaper i ämnet regenerativ medicin, från grundläggande stamcellsbiologi till terapeutiska applikationer.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva olika typer av typer av stamceller och deras specifika egenskaper
  • beskriva applicerade metoder för att ersätta skadade eller förstörda celler inkluderande framställandet av levande vävnad, så kallad 'tissue engineering'
  • redogöra för olika applikationer inom regenerativ medicin för humana sjukdomar
  • redogöra för och värdera aktuella teorier, metoder och tekniker inom forskningsområdet, deras praktiska utförande och tillämpningar
  • sammanställa, kritiskt analysera och värdera forskningsresultat samt redovisa dessa både muntligt och skriftligt.
  • beakta samhälleliga och etiska aspekter av ämnet samt projekt/produkt
  • visa på utvecklad förmåga att arbeta i ett interdisciplinärt och internationellt team inom forskning, sjukvårds- eller privat sektor

Innehåll

Kursen syftar till att ge en inblick i aktuell kunskap, möjlig framtida användning och utveckling av regenerativ medicin.

Olika typer av stamceller kommer att diskuteras liksom framställning av levande vävnad ('tissue engineering') och deras tillämpning för att påskynda läkningsprocessen vid reparation av skadade vävnader och organ. Grundläggande stamcellsbiologi liksom cellulär programmering och reprogrammering kommer att behandlas. Kliniska tillämpningar av stamcellsterapier för behandling av olika sjukdomar som till exempel Parkinsons, diabetes och cancer kommer att belysas samt olika cell- och genterapier.

Laborativa moment inkluderar in vitro differentiering av neuronala stamceller och graden av dessas specialisering kommer att bestämmas genom detektion av mognadsmarkörer med FACS (Fluorescence Activated Cell Sorting) och immunofluorescens. Även generation av iPCS kan ingå.

Biobankning av stamceller och de etiska aspekterna inom regenerativ medicin kommer att diskuteras samt aktuella kliniska applikationer illustreras. Utvecklandet av nya strategier för att förbättra, ersätta eller reparera celler, vävnader och organ med hjälp av specifikt designade ('biogengineered') cellulära metoder samt nästa generations biomaterial kommer att behandlas under kursen. Kriterier för 'Good laboratory/manufacturing practice '(GLPGMP)' gällande applikationer inom regenerativ medicin kommer att diskuteras liksom riktlinjer och kommersiell utveckling.

Kursen innehåller även ett longitudinellt interdisciplinärt projektarbete, Bench to Bedside and Back (BBB), som utförs i grupper av IMIM-studenter från alla partneruniversitet. Under termin 3 utvecklar studenten en affärsplan.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, litteraturuppgifter, presentationer relaterade till aktuella forskningsområden, även online samt laborativa moment. Deltagande i alla nämnda schemalagda aktiviteter är obligatoriskt.

Examination

Delkurser: Teori och seminarier 4,5 hp; Laboration 3 hp

Delkursen laboration kräver genomförda praktiska moment samt godkänd tillhörande litteraturuppgift. Delkursen teori och seminarier kräver aktivt deltagande och examineras genom en skriftlig examination vid kursens slut.

Dessutom krävs en godkänd redovisning av BBB modulen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin