Matematik III för grundlärare 4-6

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE100

Kod
4PE100
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 11 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Matematik II, 4-6.

Mål

Syftet med kursen är att fördjupa kunskaper om matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
  • uppvisa fördjupade kunskaper i sannolikhetslära, statistik och kombinatorik som är av relevans för matematikundervisningen och självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg, inklusive betygssättning
  • genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • jämföra och förklara grunderna för skillnader och likheter mellan olika läromedel i matematik i ett samtida och ett historiskt perspektiv och genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • tillämpa kvantitativa metoder på stora databaser med koppling till matematikdidaktik, dra slutsatser och kritiskt granska slutsatsernas giltighet, samt självständigt skriva en vetenskaplig rapport baserad på analys av ett statistiskt material.

Innehåll

  • Arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i matematikundervisning, särskilt i undervisning beträffande sannolikhetslära, statistik och kombinatorik.
  • Barn och elever med särskild begåvning inom matematik.
  • Grundläggande begrepp och metoder inom sannolikhetsteori och statistik samt kombinatoriska problem.
  • Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov.
  • Betygssättning för matematikämnet.
  • Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll.
  • Skolmatematikens historia.
  • Stora databaser och kvantitativa metoder inom matematikdidaktik.
  • Matematiken i samhället.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och räkneövningar.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin