Självständigt arbete 2 för grundlärare Fk-3 och 4-6

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE112

Kod
4PE112
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 25 januari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

120 hp inom grundlärarprogrammet, inklusive Självständigt arbete 1.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade , färdigheter i användningen av vetenskaplig teori och metod av relevans för ett av de ämnen som studeras inom aktuell programinriktning, samt en fördjupad förståelse för färdigheternas betydelse för läraryrket.

Det självständiga arbetet ska ha didaktisk relevans för något av ämnena svenska, matematik, engelska, naturorienterande ämnen och teknik, eller samhällsorienterande ämnen. För studenter som läser inriktning 4-6 kan arbetets didaktiska relevans även avse ämnet svenska som andraspråk.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • avgränsa, utforma och utföra ett självständigt arbete med tydlig relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter i läraryrket,
  • formulera ett syfte och forskningsfrågor med vetenskaplig och didaktisk relevans för ett av de ämnen som studeras inom aktuell programinriktning,
  • tillämpa forskningsetiska principer,
  • självständigt söka, kritiskt bedöma, och presentera aktuell och relevant forskningslitteratur,  
  • välja teorier och göra metodologiska val av relevans för syfte och forskningsfrågor,
  • självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera empiriskt material utifrån formulerade forskningsfrågor,
  • tydliggöra sambanden mellan val av teori, metod och analys,
  • författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur, vetenskaplig framställning och god språklig form,
  • kritiskt diskutera ett annat vetenskapligt arbete och muntligt försvara sitt eget.

Innehåll

  • Vetenskapsteori och forskningsmetod.
  • Didaktisk problemformulering av relevans för ett av de ämnen som studeras inom aktuell programinriktning, syfte och forskningsfrågor.
  • Val av teoretiska och metodologiska utgångspunkter.
  • Litteraturstudier och sökning i databaser.
  • Empiriska studier med didaktisk relevans för ett av de ämnen som studeras inom aktuell programinriktning..
  • Forskningsetiska principer.
  • Författande av en vetenskaplig uppsats.
  • Försvar av det egna självständiga arbetet.
  • Opposition på ett annat självständigt arbete samt aktivt deltagande vid en ventilering.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.

Examination

Kursen examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att det självständiga arbetet ventileras, och dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin