Om lärande och undervisning i fysik
15 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA570
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1FA570
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 mars 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Kandidat i fysik eller liknande fysikrelaterad utbildning
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara vad som menas med ämnesdidaktisk kunskap
- skriftligt och muntligt ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap inom fysik
- skriftligt och muntligt förklara, diskutera och relatera till fysikinlärningsforskning som ett sätt att belysa undervisning, lärande och utformning av kursplaner
- förklara begreppet Scholarship of Teaching and Learning
- samla, sammanställa och i muntlig form presentera en litteraturöversikt som belyser lärarutövning
- samla, sammanställa och i skriftlig form presentera en litteraturöversikt som placerar en tänkt studie i sitt sammanhang.
Innehåll
Kursen ger en bred överblick av:
- begreppet ämnesdidaktisk kunskap
- den tidiga utvecklingen av fysikinlärningsforskning som en del av fysiken: angelägenheter gällande intagning, avhopp, och kvalitet på fysikkurser
- framväxten av det stora intresset för att beskriva studenters svårigheter, och svängningen mot att bemöta dem (främst icke-teoretiskt)
- antagandet av och vidareutvecklandet av begreppsmässiga ramverk, främst tagna från undervisning och psykologi
- informerandet av undervisning och lärande i fysikundervisning på introduktions- och medelnivå
- tillväxten av erkännande av teoretisk beskrivning av lärandeprocessen
- tillväxten av erkännande av meta-inlärning (epistemologi, inställning till lärande och typer av metakognition)
- lärares uppfattning av lärande, vad fysik är, vad vetenskap är, och vilka deras studenter är
- nutida strömningar i fysikinlärningsforskning
- en bred överblick av Scholarship of Teaching and Learning och dess disciplinära stil
- en närmare utforskning av fysikinlärningsforskning inom följande områden: termodynamik, vågor, optik, elektricitet och magnetism, modeller för lärande, utformning av kursplaner, samt kvantmekanik
Undervisning
Undervisningen ges i interaktiv seminarieform som bygger på tilldelas inläsningsmaterial.
Examination
Examinationen består av två delar, dels en fortlöpande utvärdering baserad på studentens aktivitet under seminarierna samt på skriftliga essäer (7 hp), dels ett skriftlig projekt i slutet av kursen (8 hp). För godkännande av kursen krävs att båda dessa delar är godkända.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016