Om lärande och undervisning i fysik

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1FA570

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1FA570
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 mars 2010
Ansvarig institution
Institutionen för fysik och astronomi

Behörighetskrav

Kandidat i fysik eller liknande fysikrelaterad utbildning

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • förklara vad som menas med ämnesdidaktisk kunskap
  • skriftligt och muntligt ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap inom fysik
  • skriftligt och muntligt förklara, diskutera och relatera till fysikinlärningsforskning som ett sätt att belysa undervisning, lärande och utformning av kursplaner
  • förklara begreppet Scholarship of Teaching and Learning
  • samla, sammanställa och i muntlig form presentera en litteraturöversikt som belyser lärarutövning
  • samla, sammanställa och i skriftlig form presentera en litteraturöversikt som placerar en tänkt studie i sitt sammanhang.

Innehåll

Kursen ger en bred överblick av:

  • begreppet ämnesdidaktisk kunskap
  • den tidiga utvecklingen av fysikinlärningsforskning som en del av fysiken: angelägenheter gällande intagning, avhopp, och kvalitet på fysikkurser
  • framväxten av det stora intresset för att beskriva studenters svårigheter, och svängningen mot att bemöta dem (främst icke-teoretiskt)
  • antagandet av och vidareutvecklandet av begreppsmässiga ramverk, främst tagna från undervisning och psykologi
  • informerandet av undervisning och lärande i fysikundervisning på introduktions- och medelnivå
  • tillväxten av erkännande av teoretisk beskrivning av lärandeprocessen
  • tillväxten av erkännande av meta-inlärning (epistemologi, inställning till lärande och typer av metakognition)
  • lärares uppfattning av lärande, vad fysik är, vad vetenskap är, och vilka deras studenter är
  • nutida strömningar i fysikinlärningsforskning
  • en bred överblick av Scholarship of Teaching and Learning och dess disciplinära stil
  • en närmare utforskning av fysikinlärningsforskning inom följande områden: termodynamik, vågor, optik, elektricitet och magnetism, modeller för lärande, utformning av kursplaner, samt kvantmekanik

Undervisning

Undervisningen ges i interaktiv seminarieform som bygger på tilldelas inläsningsmaterial.

Examination

Examinationen består av två delar, dels en fortlöpande utvärdering baserad på studentens aktivitet under seminarierna samt på skriftliga essäer (7 hp), dels ett skriftlig projekt i slutet av kursen (8 hp). För godkännande av kursen krävs att båda dessa delar är godkända.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin