Kursplan för Studieteknik

Study Experience

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 1 högskolepoäng
  • Kurskod: 1TN000
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2007-03-19
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2011-06-23
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 27, 2011
  • Behörighet: Kursen ges endast för studenter inom teknisk-naturvetenskapliga fakultetens utbildningsprogram.
  • Ansvarig institution: Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


  • reflektera över sina studievanor samt ge exempel på hur studierna kan planeras tidseffektivt.

  • redogöra för några viktiga grundprinciper som gäller vid problemlösning.

  • använda olika anteckningstekniker.

  • redogöra för hur man på ett effektivt sätt närmar sig och tillgodogör sig stoffet i kurslitteratur.

  • reflektera kring betydelsen av kommunikation och samarbete i de egna studierna.

Innehåll

Olika metoder för att uppnå självkännedom om lärstil, motivation, studiemål och studievanor. Aspekter som påverkar inlärning såsom: studiestrategier, studieplanering, studiemiljö, gruppdynamik, kommunikation, stress samt antecknings- och lästekniker. Grundprinciper vid problemlösning. Utrymme för reflektion över målet med sina studier.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Närvaro vid föreläsningar samt aktivt deltagande i seminarier. Godkänd redovisning av seminarieuppgifter.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 28, 2011

Kompendium i studieteknik, UTH-enheten, Uppsala universitet. Utdelat material.