Kursplan för Handledningsmetodik

Supervision

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 3OM015
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Vårdvetenskap G2F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2007-09-03
  • Inrättad av: Medicinska fakultetens grundutbildningskommitté
  • Reviderad: 2011-10-21
  • Reviderad av: Medicinska fakultetens grundutbildningskommitté/ordförandebeslut
  • Gäller från: vecka 49, 2011
  • Behörighet: Sjuksköterskeutbildning, arbetsterapeututbildning, röntgensjuksköterskeutbildning, sjukgymnastutbildning eller biomedicinsk analytiker.
  • Ansvarig institution: Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Mål

Kursen syftar till att ge ökad handlingsberedskap att handleda studenter vid verksamhetsförlagd utbildning. Kursen inriktas mot handledningens teori och praktik med fokus på handledarens pedagogiska roll i såväl handledningssituationen som vid bedömning och återkoppling av studentens prestation under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:

- göra pedagogiskt medvetna val för att åstadkomma ett studentcentrerat lärande med utgångspunkt i exempelvis: studentaktiverande metoder, reflektion som stöd i lärande, lärstilar och lärstrategier, interprofessionellt lärande
- utforma en handlingsplan för studentens lärande under VFU där pedagogiska strategier och etiska överväganden synliggörs
- jämföra yrkeshandledning och handledning av studenter
- beskriva bedömningsprocessen och diskutera dess möjligheter och hinder
- utforma utvärderingar som stöder fortsatt utveckling av handledning, handledarskap och studenters lärande i verksamhetsförlagd utbildning

Innehåll

Exempel på innehåll:

Förutsättningar för lärande
Handledarrollen
Olika pedagogiska strategier
Interprofessionellt lärande
Det reflekterande lärandet
Lärstilar
Etik i handledningssituationen
Bedömningar

Undervisning

Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier och studieuppgifter.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter. Examination sker även i form av en individuell skriftlig tentamen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 50, 2011

  • Mogensen, Ester; Thorell-Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Tveiten, Sidsel Larson, Per Yrkesmässig handledning - mer än ord

    3., [uppdaterade och rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Aktuella artiklar som delas ut under kursens gång.