Ekologiska effekter av klimatförändringar
Kursplan, Grundnivå, 1BG417
- Kod
- 1BG417
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 april 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
60 hp
Mål
Kursen ska ge en god förståelse av hur klimatförändringar kan påverka arter och ekosystem och hur ekosystemprocesser påverkar klimatet. Efter kursen ska studenten kunna
- redogöra för klimatets historia och aktuella klimatscenarier
- förstå hur växthusgaser verkar
- förstå hur organismer reagerar fysiologiskt på omvärldsfaktorer som varierar med klimatet, t.ex. temperatur och vattenbalans
- förstå hur organismers ekologi och utbredning styrs av klimat, och förväntas påverkas vid framtida klimatförändringar
- redogöra för olika biologiska processer som gör att växthusgaser bildas, binds och bryts ned, hur växthusgaser omsätts och kol inlagras i olika ekosystem, och hur dessa processer förväntas påverkas vid framtida klimatförändringar
- redogöra för tänkbara effekter på jord- och skogsbruk och på utbredning och förekomst av skadedjur och sjukdomar
- sakligt diskutera åtgärder för att minska emissionen av växthusgaser.
Innehåll
Klimat: Historisk utveckling av atmosfärens koldioxid och andra växthusgaser, framtida scenarier, IPCC och dess arbete.
Växthusgasers effekt: Olika gasers uppehåll i atmosfären, skillnad i deras effekt i olika tidsperspektiv; climate forcing
Organismers responser: fysiologi, nischer, utbredning och spridning.
Växthusgasers omsättning i ekosystemen: Fotosyntes, respiration, omsättning av organiskt material, koldioxid, metan och lustgas.
Effekter på jord- och skogsbruk och på utbredning och förekomst av skadedjur och sjukdomar.
Energiproduktion: Främst diskussion av den biologiska bakgrunden och effekten av att använda t.ex. biobränslen och torv.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar som introducerar nödvändig biologisk kunskap, seminarier där aktuella vetenskapliga uppsatser och debattartiklar diskuteras och ett individuellt fördjupningsprojekt.
Examination
Teorikunskaper testas i ett skriftligt prov ( 3 hp). Aktivt deltagande i seminarier är obligatoriskt (4 hp). Det individuella projektet ( 3 hp) redovisas i en kort rapport och vid ett seminarium.