Barnlitteratur och berättande, förskollärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE156

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE156
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i hur skönlitteratur och berättande kan användas i förskoleverksamhet. Det inbegriper orientering i barnlitteratur ur historiskt, didaktiskt och språkutvecklande perspektiv samt didaktiska färdigheter att använda olika slags skönlitteratur och olika former av berättande i pedagogisk planering och verksamhet. Det inbegriper även orientering i analytiska förhållningssätt till innehåll och form i barnlitteratur och berättande inklusive samspel mellan text och bild i bilderböcker och digitala medier.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • göra informerade val av skönlitteratur för förskoleverksamhet, inklusive lyrik, rim och ramsor, utifrån en utvecklad förmåga att analysera innehåll och form och samspel mellan text och bild och god kännedom om barnlitteraturens historia, olika genrer och språkutvecklande möjligheter
  • förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande för barn, inklusive berättande i digitala medier
  • använda barnlitteratur och berättande i pedagogiska planeringar för språkutveckling och lärande knutna till läroplanens mål
  • planera målstyrda litteratursamtal som del av förskolans pedagogiska verksamhet
  • skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Barnlitteraturens historia och olika genrer
  • Läsning och berättande för barn i olika medieformer
  • Analys av barnlitteratur i olika genrer inklusive lyrik för barn och med fokus på samspel mellan innehåll och form och text och bild
  • Urval och användning av barnlitteratur för språkutveckling och lärande i förskolan
  • Litteratursamtal för språkutveckling och lärande i förskolan

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin