Demokrati och mänskliga rättigheter ur ett livsåskådningsperspektiv
Kursplan, Grundnivå, 5RT591
- Kod
- 5RT591
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tros- och livsåskådningsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen målsättning är att ge grundläggande kunskaper om de mänskliga rättigheterna – deras rättsliga liksom politiska dimensioner. Studenten ska vidare tillägna sig grundläggande kunskaper om hur olika livsåskådningar påverkar demokratiska praktiker och skyddet av de mänskliga rättigheterna. Studenten ska efter genomgången kurs ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt till olika vetenskapliga sätt att närma sig frågor om mänskliga rättigheter och demokrati.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- använda grundläggande terminologi om mänskliga rättigheter, livsåskådningar och demokrati på ett adekvat sätt,
- uppvisa förmåga till kritiskt tänkande genom såväl skriftligt som muntligt deltagande i akademiska diskussioner,
- uppvisa metodologisk medvetenhet,
- utföra sökningar i bibliotekets kataloger och databaser, tillämpa grundläggande källkritiska metoder vid informationssökning samt problematisera tillförlitligheten hos de informationskällor som används i studier,
- följa normerna för akademiskt skrivande i skriftliga uppgifter och uppvisa grundläggande förmåga till korrekt referenshantering,
- kritiskt diskutera hur kunskap om mänskliga rättigheter och demokrati kommuniceras i yrkes- eller samhällsrelaterade sammanhang.
Innehåll
Demokrati och mänskliga rättigheter är grundläggande principer i vårt samhälle. Men vad står de för och hur är de relaterade till varandra? I denna kurs ges en introduktion till de mänskliga rättigheternas innebörd med särskilt fokus på de utvecklingar som kännetecknar dagens europeiska och svenska demokrati. Livsåskådningarnas, både de sekulära och de religiösa, betydelse för demokratiska processer och skyddet för de mänskliga rättigheterna bearbetas.
Undervisning
Undervisningen består av obligatoriska föreläsningar och obligatoriska seminarier. Eventuellt kan ett undervisningstillfälle för delar av gruppen komma att förläggas till Europaskolan i Strängnäs.
Examination
PM-uppgift 2 hp
Salsskrivning 5,5 hp
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
För fullgjord kurs krävs närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro som understiger 25 % av undervisningstillfällena kan kompenseras genom kompletteringsuppgift(-er) som beslutas av kursansvarig lärare. Frånvaro som överstiger 25 % kan inte kompletteras utan kräver omregistrering på kursen och deltagande i undervisningen vid ett senare kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.