Forskningsförberedande kurs med fokus på nya läkemedelsmål

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3NR382

Kod
3NR382
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biomedicin A1N, Medicinsk vetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 19 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Behörighetskrav

180 hp från biomedicin-, apotekar-, biologprogram eller annan utbildning som ger kunskap inom cell- och molekylärbiologi, kemi och biokemi, farmakologi, fysiologi samt neurobiologi. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Kursen ska ge god förberedelse för doktorandstudier och arbete inom bioteknik och läkemedelsindustri för att utföra avancerad forskning inom olika områden av biomedicin. Speciellt fokus läggs på hur nya mål för läkemedel identifieras och utvärderas. Kursen innehåller även förberedelser för att kunna söka arbete, genomföra en intervju samt träning i att presentera resultat skriftligt och muntligt.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

- beskriva de viktigaste grupperna av proteiner som används som målmolekyler för läkemedelsutveckling.

- förklara principerna för hur nya potentiella målmolekyler identifieras och utvärderas.

- förklara och exemplifiera tillämpning av human- och musgenetik i läkemedelsutveckling.

- förstå principerna för beteendestudier på djur inom läkemedelsutveckling.

- förstå principerna bakom hur en humanetisk ansökan skrivs.

- beskriva de vanligaste läkemedelsmålen för folksjukdomar/tillstånd som t.ex. fetma, drogberoende och depression.

- redogöra för samt ha förvärvat insikt i högprioriterade forskningsområden inom läkemedelsindustrin och forskningsfronten inom läkemedelsutveckling.

- förstå grundprinciperna för förberedelse inför intervju hos en potentiell arbetsgivare, förstå kriterierna för rekrytering till doktorandplats och betydelsen av en akademisk meritportfölj.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

- applicera biostatistikverktyg för analys av human fenotyp och genotyp.

- applicera bioinformatiska verktyg för att söka efter besläktade sekvenser samt kunna analysera specifika proteiner/gener med avseende på deras lämplighet som läkemedelsmål.

- genomföra sökningar i viktiga databaser för att ta fram relevant information för utvärdering av läkemedels målmolekyler.

- uppvisa kunskap om metoder som används för att kvantifiera målmolekylers uttryck i celler och vävnad på RNA-

och protein-nivå.

- uppvisa fördjupad kunskap om metoder som används för att utföra analyser på genvarianter i relation till fenotyp.

- uppvisa kunskap kring alternativa modellorganismer inom experimentell biomedicin.

- uppvisa kunskap om hur en humanetisk ansökan skrivs.

- uppvisa kunskap i hur en forskningsplan skrivs och presenteras.

- sammanställa och analysera resultat i såväl skriftlig som muntlig form.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

- kritiskt analysera, tolka och dra slutsatser från experimentella data samt kunna presentera resultat muntligt såväl som skriftligt.

- reflektera över och diskutera etiska aspekter på försök på människor.

Innehåll

Kursen består av ett antal kombinerade teoretiska och praktiska delar som behandlar målproteiner, målsystem, metoder och tillämpningar inom biomedicin.

Högprioriterade områden som exempelvis fetma, beroende och depression kommer att studeras och framtida potentiella läkemedelsmål inom dessa system kommer att diskuteras. Kursen ger en överblick över de vanligaste metoderna som används för att utvärdera läkemedelsmål och specifikt hur data som förvärvats via dessa metoder skall tolkas.

Läkemedelsutveckling och avancerad biomedicinsk forskning kommer att sättas i kontext genom presentationer av aktiva forskare som beskriver sina egna forskningsområden. Detta kommer att ge studenten insikt i de senaste resultaten inom forskningsområden relevanta för läkemedelsutveckling.

Genom ett fördjupningsarbete kommer studenten ges tillfälle att utveckla idéer rörande hur forskningsprojekt kan drivas samt utveckla sin förmåga att förstå samspelet mellan teoretisk och praktisk kunskap. Fördjupningsarbetet inkluderar kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Arbetet presenteras muntligt vid ett seminarium. Fallstudier kommer att användas för att stimulera till att självständigt lösa problem. Laborationer kommer att ge studenten praktisk erfarenhet av tekniker som är relevanta för läkemedelsutveckling.

Undervisning

Undervisningen omfattar föreläsningar, fallseminarier, fördjupningsarbete, demonstrationer och laborationer. Särskild vikt läggs vid att stimulera de studerande till att självständigt lösa problem.

Obligatoriska moment: Kursintroduktion och vissa föreläsningar. Alla moment i samband med laborationer, fall, demonstrationer och fördjupningsuppgifter inkl. gruppmöten, genomgång och redovisning.

Examination

För att få godkänd kurs krävs:

i) att den studerande på ett aktivt sätt deltagit i och redovisat de obligatoriska momenten (laborationer, fall, seminarier och gruppredovisningar),

ii) godkända skriftliga laborationsrapporter,

iii) godkänd skriftlig hemtentamen,

iv) godkänd fördjupningsuppgift samt

v) tentamen efter avslutad kurs.

Ersättningsuppgift eller alternativ examination för obligatoriska moment erbjuds endast student som av särskilda skäl, t.ex. olycksfall, plötslig sjukdom eller liknande händelse inte kunnat genomföra de obligatoriska momenten vid det ordinarie tillfället. i den skriftliga sluttentamen ingår hela kursens material. Särskild vikt läggs på laborationer och seminarier med vidhängande teori.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin