Musiklivets organisation och strukturer
Kursplan, Grundnivå, 5MU065
- Kod
- 5MU065
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Musikvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för musikvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i musikvetenskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- förklara hur det svenska musiklivet är sammansatt genom att peka ut dess delar och beskriva hur dessa är relaterade till varandra
- ange hur olika delar av musiklivet finansieras
- redogöra för musikens funktion i samhället idag och förklara synen på musik inom kulturpolitiken, musikbranschen och bland lyssnare
- identifiera maktstrukturer i musiklivet och beskriva relationen mellan det svenska musiklivet och omvärlden samt musikens roll i globaliseringsprocesser
- återge grunddragen i det svenska musiklivets förändring sedan 1970-talet.
Innehåll
Kursen behandlar hur musikliv ser ut idag, med tyngdpunkt på svenska förhållanden. Vilka delar består musiklivet av och hur är dessa strukturerade? I kursen studerar vi enskilda lyssnares åsikter och musikvanemönster, tonsättare och musikgrupper, musikförlag, skivbolag och den statliga kulturpolitiken och hur dessa är relaterade och organiserade. I kursen behandlar vi även musikens funktion i dagens samhälle. Vi analyserar då synen på musik som vara och olika maktstrukturer i musiklivet relaterade till exempelvis genus, mångfald och social identitet. Kursen behandlar även hur det svenska musiklivet förändrats sedan 1970-talet och det svenska musiklivets relation till omvärlden.
Undervisning
Undervisningen kan ske i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och exkursioner.
Examination
Examinationen består av att fullgöra skriftliga uppgifter, seminarieuppgifter och hemtentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.