Människa, teknik, organisation och mänskliga faktorer inom kärnkraftsäkerhet med "virtual reality" (uppdragsutbildning)
Kursplan, Avancerad nivå, 8NF004
- Kod
- 8NF004
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och minst tre års relevant yrkeserfarenhet inom kärnkraftssektorn. Erfarenhet av studier på högskolenivå är en fördel.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- välja och använda verktyg, metoder och tekniker för att förbättra säkerheten och produktiviteten i tekniska system
- förklara och analysera orsakssammanhangen i växelverkan mellan teknik, människa och organisatoriska processer
- integrera komplexa mänskliga och organisatoriska aspekter i design och användning av tekniska system
- kritiskt analysera tekniska system utifrån mänskliga faktorer och organisatoriska aspekter
- förklara designprocesser och redogöra för definierade aktiviteter i olika faser av ett designprojekt
- utvärdera risker förknippade med att inte i tillräcklig grad beakta kritiska MTO-gränssnitt
- redogöra för och diskutera HF-designmetodik, inklusive användning av VR-verktyg.
Innehåll
Design av människa-maskin-gränssnitt (HMI) i kärnkraftverk (demonstration). Människa-teknik-organisation-perspektivet (MTO). Jämförelse av MTO perspektivet med andra perspektiv och förhållningssätt. Mänskliga faktorer (HF) vid design av moderna tekniska system och driftsmiljöer. Tekniska perspektiv på oönskade händelser, inklusive centrala koncept som barriärer, mänskliga faktorn och hur organisatoriska faktorer inverkar på människors prestationer. Metoder för analys av händelser. HF-verktygen och deras industriella användning. HF-metoders användning för ökad säkerhet vid kontrollrumsarbete. Principer för användarcentrerad design, verifiering & validering och mänsklig prestation. Användarcentrerad design utifrån HF-behov. Säkerhet och mänsklig prestation (organisatoriska faktorer i design). Driftmodeller, kapacitet och förmåga (capabilities), organisatoriska faktorer i design. Interaktionsdesign: design av displayer för hög prestanda och fokus på säkerhet. Kontrollrumsdesign och ergonomi. Verifierings- och valideringsprocesser och verktyg.
Undervisning
Självstudier på distans och campusförlagd undervisning (föreläsningar, seminarier och demonstrationer). Den campusförlagda undervisningen äger rum vid Institutt for energiteknikk (IFE) i Halden, Norge. Teoretiska studier kompletteras med praktiska övningar som inkluderar användning av VR-teknik för kontrollrumsdesign.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp) och muntliga presentationer (3 hp). Obligatorisk närvaro gäller för samtliga undervisningsmoment vid IFE.