Kursplan för Spanska som skolämne: Grammatik i teori och praktik
Teaching Spanish: Grammar in Theory and Practice
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 9LF049
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-03-07
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2019
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar goda kunskaper inom ämnesområdena spansk syntax och grammatik i spanskundervisningen. Kursen syftar även till att utveckla en ökad ämnesdidaktisk kompetens.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa goda kunskaper i spansk syntax och om språkets grammatiska, fonetisk fonologiska och lexikala variation i olika spansktalande områden
- visa kunskaper om centrala teoribildningar inom grammatik ur ett lärandeperspektiv och deras betydelse för undervisning i spanska som främmande språk
- identifiera, analysera och redogöra för det spanska språkets grammatiska fenomen vid inlärning av spanska som främmande språk samt reflektera över betydelsen av dessa för undervisningen
- författa texter i olika didaktiska syften på en grammatiskt och lexikaliskt korrekt spanska samt visa på variation och koherens i den egna skriftliga produktionen
- visa goda kunskaper om kontrasten mellan spanskans och svenskans strukturella skillnader
- analysera och kritiskt granska olika typer av läromedel för grammatikundervisning i spanskämnet ur språkdidaktiska perspektiv och i relation till undervisningens kommunikativa mål
- visa förmåga att inom givna tidsramar producera eget undervisningsmaterial med utgångspunkt i kurs- och ämnesplaner i moderna språk och relatera val av innehåll och arbetssätt till kursens teoretiska ramar.
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på det spanska språkets syntax och dess grammatiska, fonetisk-fonologiska och lexikala variation med fokus på grammatikens roll i spanskundervisningen.
- Satsstruktur och förhållanden mellan syntaktisk form och semantisk mening.
- Analys av olika texttyper och digitala material med fokus på geografisk variation och olika register i tal och skrift.
- Centrala teorier om grammatik i språkundervisningen i allmänhet och om spanska som främmande språk i synnerhet med fokus på grammatiska fenomen som ger upphov till svårigheter vid inlärning
- Analys av strukturella skillnader mellan spanska och svenska.
- Skriftlig produktion med fokus på ämnesdidaktik.
- Analys olika typer av läromedel och produktion av eget material för att behandla grammatiska områden i spanskundervisningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt exv genom aktivt deltagande på seminarier och skriftliga examinationsuppgifter.
Undervisnings- och examinationsspråk är spanska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Rekommenderade förkunskaper: Språkfärdighet i spanska motsvarande B1 enligt Gemensam europeisk referensram för språk.
Denna kurs ersätter kursen 9LF034 Grammatikens roll i spanskundervisningen - teori och praktik och kan inte tas med i examen tillsammans med den.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteratur
-
Fält, Gunnar
Spansk grammatik för universitet och högskolor
Lund: Studentlitteratur, 2000
Obligatorisk
-
Gutiérrez Araus, María Luz
Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L
3. ed.: Madrid: Arco Libros, 2011
Obligatorisk
-
Gy2011 Ämnesplan i moderna språk
Skolverket., 2011
Obligatorisk
-
Gómez Torrego, Leonardo
Gramática didáctica del español
revisada y actualizada, 11. ed.: Madrid: Ediciones SM, 2011
Obligatorisk
-
Lgr 11 Kursplan i moderna språk i grundskolan
Skolverket, 2011
Obligatorisk
-
Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Skolverket, 2011
Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Obligatorisk
-
Llopis-García, Reyes;
Real Espinosa, Juan Manuel;
Ruiz Campillo, José Plácido
Qué gramática enseñar, qué gramática aprender
Madrid: Edinumen, cop. 2012
Obligatorisk
Annat material: kompendium innehållande dokument och artiklar (ca 200 s.)
Referenslitteratur
-
Cuenca, Maria Josep;
Hilferty, Joseph.
Introducción a la lingüística cognitiva
Barcelona: Ariel, 2013
-
Alonso Raya, Rosario
Gramática básica del estudiante de español
Edicion revisada: Barcelona: Difusión, 2011
-
INSTITUTO CERVANTES (2002): Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación (MCER).
-
Muñoz-Basols, Javier
"Routledge handbook of Spanish language teaching : metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2"
2018
-
Ruiz-Farjardo, Guadalupe
Methodological Developments in Teaching Spanish as a Second and Foreign Language
Cambridge Scholars Publishing, 2012