Kritiska metaller och mineral

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1MP022

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1MP022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Geovetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

90 hp inom teknik/naturvetenskap (fysik, kemi, biologi, matematik, geovetenskap, datavetenskap, materialvetenskap) inklusive 15 hp matematik eller fysik samt 10 hp kemi.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva historik och bakgrund till konceptet "kritiska metaller och mineral", och deras klassificering ur ett EU-perspektiv
  • beskriva de viktigaste kritiska metallernas mineralogi, de viktigaste processerna som leder till bildandet av fyndigheter av kritiska metaller och mineral, och deras geologiska kontext
  • utvärdera geologiska begränsningar för tillgången till kritiska metaller och mineral
  • förklara efterfrågan och tillämpningar för dessa metaller och motivera deras eftersökande och brytning i Europa

Innehåll

Kursen ger en översikt av principerna bakom, samt urvalet och klassificeringen av kritiska metaller och mineral och deras användning, deras fördelning globalt, med extra användarfokus på EU. Konceptet "Peak metal", liksom tillgången på kritiska metaller och mineral diskuteras. De kritiska metallernas mineralogi och bildningsprocesserna bakom dagens och framtidens förekomster, och deras fördelning och klassifikation. Problematik kring substitution och återvinning diskuteras.

Ett självständigt projekt fokuserat på en eller flera typer av kritiska metall- och/eller mineralförekomster, deras karaktär och ursprung, och innefattar också en utvärdering av deras brytningspotential idag och i framtiden.

Undervisning

Föreläsningar, individuellt projektarbete, seminarier, samt övningar och litteraturstudier.

Examination

Skriftlig och muntlig presentation av projektarbete (2 hp), aktiv medverkan och återkoppling på seminarier (1 hp), samt en hemtenta (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin