Mikro- och nanoteknik II

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE018

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Materialteknik A1F, Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för materialvetenskap

Behörighetskrav

130 hp inom teknik/naturvetenskap. Mikro- och Nanoteknik I ska vara genomgången.

Mål

Syftet med denna kurs är att bidra till fördjupad förståelse i mikro- och nanoteknik utifrån halvledarkomponentfysik, biosensorer, mikrooptik och mikofluidik.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara och skilja mellan begrepp inom halvledarteknik, biosensorer, mikrooptik och mikrofluidik,
  • förklara hur halvledarkomponenter fungerar, samt diskutera hur dessa används i olika tillämpningar,
  • analysera I-V (ström-spänning) och C-V (kapacitans-spänning) karakteristik hos olika halvledarkomponenter,
  • redogöra för användningen av polymera material inom mikro- och nanoteknik, materialegenskaper, tillverkningsteknik, och materialens möjligheter och begränsningar, främst för området mikrofluidik,
  • analysera olika principer där mikrosystem kan används för biomedicinska tillämpningar,
  • utifrån givna frågeställningar, urskilja och granska publikationer relevanta för området samt förmedla denna information till andra,

Innehåll

Grunderna för olika halvledarkomponenter såsom dioder och transistorer och de bakomliggande fysikaliska principerna. Principer som används i solceller, temperaturgivare, fotodetektorer och olika dataminnen. Principer som används i biosensorer. Tillverkningsteknik, användning av, och egenskaper hos, polymera material och komponenter inom mikrofluidik. Miniatyriserade system för hantering och analys av celler för biomedicinska tillämpningar.

Undervisning

Föreläsningar, projekt, laborationer och studiebesök.

Examination

Skriftlig tentamen vid kursens slut (3 hp) samt studiebesök, laborationer och projektuppgifter (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin