Specialpedagogik, gymnasielärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE224
- Kod
- 4PE224
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan.
Behörighetskrav
Lärande och utveckling (ämneslärarprogrammet)
Mål
Kursen syftar till att studenterna förvärvar kunskaper om hinder och möjligheter för elevers lärande samt hur detta påverkar planering och genomförande av undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet. Studenterna ska även få kunskaper om olika perspektiv på specialpedagogik.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika perspektiv inom specialpedagogiken och vilka konsekvenser dessa har för den pedagogiska verksamheten
- visa kunskaper om elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling samt hur dessa kan tillämpas didaktiskt
- visa kunskaper om elevers varierande behov, inklusive funktionsnedsättning, och ge förslag på pedagogiska anpassningar
- värdera och motivera didaktiska val i undervisning med hänsyn till elevers behov av extra anpassningar och särskilt stöd.
Innehåll
- Specialpedagogikens teoribildningar och perspektiv.
- Elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling.
- Särbegåvning.
- Funktionsnedsättningar såsom ADHD, autism och utvecklingsstörning.
- Hinder och möjligheter för elevers lärande.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.