Programmering med C/C++ 3 - datorspel i 2D
Kursplan, Grundnivå, 5SD813
- Kod
- 5SD813
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i Speldesign och programmering, 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c eller Matematik D (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förstå hur 2D-datorspel är konstruerade,
- använda ett speldesigndokument för att analysera och implementera funktion,
- beskriva och tillämpa vanliga spelprogrammeringsmönster och algoritmer, samt
- utveckla spelloopar för att bearbeta inmatning, uppdatera spellogik samt presentera audiovisuell återkoppling.
Innehåll
Kursen täcker grunderna för att skapa datorspel i 2D, till exempel spelloopar, inmatning och händelsehantering, inladdning av resurser, minneshantering, 2D-vektormatematik samt ljud och kollision. Under kursen får studenterna implementera olika typer av mekanik samt utveckla spel.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.