Kursplan för Globala och miljömässiga effekter på neurohälsa
Global and Environmental Aspects on Neurohealth
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 3NR018
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Medicinsk vetenskap G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2019-12-12
- Inrättad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten
- Gäller från: vecka 27, 2020
- Behörighet: 120 hp från läkar-, sjuksköterske-, fysioterapeut-, biomedicin-, apotekar- eller biologprogram eller annan utbildning som ger motsvarande kunskaper
- Ansvarig institution: Institutionen för neurovetenskap
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- Utveckla transdisciplinärt och interprofessionellt samarbete i en global och miljömedierad kontext för ämnet neurologi
- Beskriva skillnader i globala resurser, betydelsen av fattigdom och dess nuvarande utbredning inklusive effekten av detta i vår lokala vård
- Identifiera miljörisker som påverkar nervsystemet inklusive specifika biologiska mekanismer hos människan och i djurmodeller
- Redogöra för miljöfaktorer som är essentiella för neurologisk hälsa
- Redogöra för risker av modern krigföring (nukleär och kemisk) och av klimatförändringar ur ett medicinskt perspektiv
- Ge exempel på implementering av kursens mål i form av lokala insatser för hållbar utveckling
- Beskriva principer för medicinsk prioritering vid stora olyckor som påverkar infrastrukturen
Färdigheter och förmågor
- Genomföra riskbedömningar och använda beslutsmodeller vid miljöpåverkan på organismer
- Beräkna risker av miljöfaktorer i en fyrfältstabell
- Beskriva relevanta laborativa metoder som ingår i kursen
- Utveckla lokal (inklusive egen) medicinsk vård och diagnostik så att den innefattar aspekter från global hälsa och miljöpåverkan
Värderingsförmåga och omdöme
- Beskriva inflytande av etiska och politiska frågeställningar i skilda samhällssystem
- Identifiera ekonomiska drivkrafter bakom risker och positiv utveckling i det moderna samhället ur ett globalt perspektiv
Innehåll
Kursens syfte är att ge grundläggande information om alla de faktorer som ger miljöassocierade hälsorisker för nervsystemet tillsammans med möjligheter/instrument att stävja dessa interdisciplinärt och multiprofessionellt.
Fördelat i huvudområden/vecka (1-5)
1. Samhällsmedicin och epidemiologi (Introduktionsvecka gemensam med Global hälsa på läkarprogrammet)
Principer för kausalitet, komplexitet, Big data, riskbedömning, prevention, förebyggande principer, folkhälsa, globala aspekter, fattigdom, tillgång till vård, resurser, rehabilitering, samhällsutveckling, effekt på vård
2. Basvetenskap
One Health anthropo-zoonosis, medicinsk entomologi, basal och klinisk toxikologi, joniserande och icke-joniserande strålning, buller, föroreningar i vatten och luft , endocrine disruptors, kemiska effekter i miljön, risker inom yrkesmedicin
3. Miljöfaktorer
Riskfaktorer i miljön: yttre/inre, lokala/globala. Genetik, epigenetik, miljömedicin, Water circle, fysiologi, adaptation, metaboliska biorytmer, ekologi, klimatförändringar, evolutionsbiologi (CNS), antropologi. Koncept: kritiskt fönster i ontogenesen.
4. Neurologisk sjukdom
Fetal utveckling och miljöhot, autism, stroke-risker globalt, påverkan av luftföroreningar, hjärntumörer, endocrine disruptors, fetma, diabetesrisk, "välfärdssjukdomar", miljöfaktorer vid MS, neurodegenerativa sjukdomar, psykiatriska problem, HIV-patienter i Afrika, trauma, posttraumatiskt stressyndrom, tropiska sjukdomar kontra klimatförändringar, katastrofmedicin kontra klimatförändringar, extrema händelser.
5. Ekonomiska och etiska aspekter
Ekonomiska drivkrafter bakom samhällsutveckling. Hållbar utveckling: millenniemålen. Krigföring: kärnvapen, kemiska risker, perspektiv. Combined approaches: de nya sjukdomarna, fetma. Nya hot: läkemedel i miljön. Beslutsfattande under osäkerhet. Kritisk bedömning av alternativmedicin. Hypersensitivitet.
Undervisning
Katedrala föreläsningar, skype-föreläsningar av internationella talare, videofilmade föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer, studiebesök
Examination
Formativa deltentamina.
Slutlig skriftlig tentamen (Multiple choice frågor (MCQ) + Modified question essay (MEQ), hälften av var).
För godkänd kurs krävs 67% på slutlig skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 37, 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
Cohen, Aly;
Vom Saal, Frederick
Integrative environmental medicine
Weil Integrative Medicine Library,
Läs kapitel 8 och 10.
Obligatorisk
-
Gracia-Lor, Emma;
et al,
Measuring biomarkers in wastewater as a new source of epidemiological information: Current state and future perspectives
Institutionen för neurovetenskap,
Obligatorisk
-
Grandjean, Philippe
Only one chance : how environmental pollution impairs brain development - and how to protect the brains of the next generation
New York: Oxford University Press, [2013]
Obligatorisk
-
Miljöhälsorapport 2017 [Elektronisk resurs]
2017
Läs kapitel 7.
Obligatorisk
-
Patisaul, Heather B.;
Belcher, Scott M.
Endocrine disruptors, brain, and behavior
New York, NY: Oxford University Press, 2017
Läs kapitel 6.
Obligatorisk
Referens litteratur
-
Edling, Christer
Arbets- och miljömedicin : en lärobok om hälsa och miljö
Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
-
Klaassen, Curtis D.
Casarett and Doull's toxicology : the basic science of poisons
Ninth edition.: New York: McGraw-Hill Education, [2019]
-
Celentano, David D.;
Szklo, M.
Gordis epidemiology
6th edition.: Philadelphia, PA: Elsevier, [2019]
-
Spencer, Peter S.;
Schaumburg, Herbert H.;
Ludolph, Albert C.
Experimental and clinical neurotoxicology
2. ed.: New York: Oxford University Press, 2000
-
Extremely low frequency fields [Elektronisk resurs]
Geneva: World Health Organization, cop. 2007
-
Goldfrank's toxicologic emergencies
Hoffman, Robert S.;
Howland, Mary Ann;
Lewin, Neal A.;
Nelson, Lewis;
Goldfrank, Lewis R.;
Flomenbaum, Neal
Tenth edition.: New York: McGraw-Hill Education, 2015
-
Hanna-Attisha, Mona
What the eyes don't see : a story of crisis, resistance, and hope in an American city
New York: One World, 2018
-
Landrigan, Philip J.
Children and Environmental Toxins : What Everyone Needs to Know® [Elektronisk resurs]
2018
-
Markle, William H.;
Fisher, Melanie A.;
Smego, Raymond A.
Understanding global health
2. ed.: New York: McGraw-Hill Education Medical, cop. 2014
Second edition
-
Trasande, Leonardo
Sicker, fatter, poorer : the urgent threat of hormone-disrupting chemicals to our health and future ... and what we can do about it
Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2019
-
Rosling, Hans
Factfullness
Institutionen för neurovetenskap, 2018
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från vecka 37, 2020)
- Äldre litteraturlista (giltig från vecka 27, 2020)