Läsande i akademiska sammanhang för studerande med svenska som andraspråk eller svenska som främmande språk
Kursplan, Grundnivå, 5NS244
- Kod
- 5NS244
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 september 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- läsa och tillgodogöra sig längre texter av olika slag, särskilt texter av akademisk karaktär
- analysera och diskutera texter av olika slag, särskilt texter av akademisk karaktär
- tillämpa olika lässtrategier utifrån syftet med läsningen.
Innehåll
Denna kurs behandlar läsande och textanalys med tyngdpunkt på akademiska sammanhang. På kursen analyseras och diskuteras texter av olika omfång med avseende på struktur och innehåll och på så sätt utvecklas ordförråd och lässtrategier för att stärka förmågan att tillgodogöra sig olika typer av text och stora textmassor. Syftet med kursen är att utveckla ett välfungerande läsande för fortsatta akademiska studier.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och övningar. De studerande arbetar enskilt och i grupp med olika typer av uppgifter. De studerande förväntas aktivt bedriva självstudier, och hemuppgifter förekommer i stor utsträckning.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursens gång. För godkänt resultat krävs godkända obligatoriska uppgifter. För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.
En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en studenten examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.