Hälsa och förebyggande av ohälsa II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ260

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ260
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2020
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 9 hp). Kursen består av 18 hp vårdvetenskap och 12 hp medicinsk vetenskap, vilket studeras integrerat.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning

Mål

Målen är uppställda i bokstavsordning

Efter genomförd kurs ska studenten, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och med beaktande av mångfaldsperspektiv, kunna:

  1. beskriva hur våld mot äldre kan identifieras och hur det kan förebyggas
  2. beskriva människans normala åldrande och hälsa i relation till kronisk sjukdom och åldrande
  3. beskriva och tillämpa relevanta lagar, förordningar, myndighetsförfattningar, inklusive mänskliga rättigheter i relation till hälso- och sjukvård
  4. förklara farmakologiska begrepp samt verkningsmekanismer och biverkningar av läkemedel vid vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt tillämpa säker läkemedelshantering
  5. förklara hur olika mikroorganismer sprids och orsakar sjukdomar i samhället och inom vården samt hur infektioner kan förebyggas och behandlas
  6. förklara kvalitetsindikatorers betydelse för förbättringsarbete inom omvårdnad samt tillämpa mätinstrument som mäter kvalitetsindikatorer på individnivå
  7. förklara omvårdnadens metaparadigm och dess relation till omvårdnadsteorier/begrepp och kunna ge exempel på dess relevans i klinisk verksamhet och omvårdnadsforskning med kvalitativ ansats samt tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  8. identifiera och förklara orsaker till vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt dess patofysiologi och kunna delta i medicinsk diagnostik, behandling och utvärdering
  9. reflektera kring olika yrkesgruppers roll i omvårdnadsteamet respektive vårdteamet samt kring grupprocesser med stöd av teorier/modeller
  10. självständigt tillämpa omvårdnadsprocessen avseende allmän omvårdnad, i partnerskap med patient/närstående, inklusive i journalföring
  11. tillämpa strategier för samtal, undervisning och information till patient/närstående och vårdteamet om vård och hälsotillstånd och kunna förklara bakomliggande teori, samt kunna använda den informations- och kommunikationsteknologi som används i klinisk verksamhet
  12. tillämpa vårdhygieniska strategier för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  13. visa självkännedom och empatisk förmåga i teamarbete och vårdsituationer
  14. värdera och tillämpa etiska principer och teorier samt teorier kring kris och utveckling
  15. värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens

Innehåll

Innehållet är sorterat utifrån kursens moduler. Innehållet är endast beskrivet under en modul, men kan i undervisningen förekomma under flera.

Gerontologi och geriatrisk vård & Hälsa och ohälsa 2

- allmän och specifik omvårdnad vid ohälsa/risk för ohälsa

- arbetsfördelning och samverkan i team

- farmakologi relaterat till kursens sjukdomar/sjukdomstillstånd

- gerontologi

- hörnstenarna i palliativ vård

- informations- och kommunikationsteknik, inklusive e-hälsa

- klinisk kemi/fysiologi - provtagning-och analysprocessen

- kulturella möten i vården

- mätinstrument av relevans för vård av äldre

- nutrition 2: nutrition relaterat till kursens sjukdomar/sjukdomstillstånd, mat och måltidssituationen för äldre samt grunder i näringslära

- omvårdnadsprocessen, dokumentationsmodeller

- patofysiologi, diagnostik och behandling vid cancer - fokus på bröst-, prostata-, lung-, och blodcancer; diabetes och metabola syndromet; lungornas sjukdomar - KOL, astma, cystisk fibros; folksjukdomar hos äldre;

neurologiska sjukdomar - Parkinsons sjukdom, demenssjukdomar, stroke; hjärt-kärlsjukdomar - kronisk hjärtsvikt

- smärtfysiologi och smärtskattning

- sår och sårbehandling 2

- teorier, modeller och begrepp relaterat till egenvård, information samt kris och utveckling

Läkemedelsräkning 2

- läkemedelshantering, inklusive läkemedelsräkning - från tablett till infusioner

Medicinsk teknik och färdighetsträning 2

färdighetsträning 2: förflyttningskunskap och belastningsergonomi

laboratoriedemonstration: mikrobiologi

medicinsk teknik 2: kapillärprovtagning, perifer venkateter, KàD, RiK

Mikrobiologi 2

- klinisk mikrobiologi

Professionsutveckling 2

- etik och medicinsk rätt 2:

etik: teorier, principer och begrepp; etiska dilemman i vården med fokus på autonomi och lika villkor

medicinsk rätt: hälso- och sjukvårdens organisation och lagrum av relevans för patientens rättsliga ställning; delegering av arbetsuppgifter, smittskydd, belastningsergonomi

- kommunikationshjälpmedel, inklusive tolk i vården

- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation 2: våld mot äldre

- samtalsteknik, motiverande samtal

- teorier relaterat till beteendeförändring och kommunikation

Vetenskaplig metod 2

- bibliotekskunskap: tillämpning av sökteknik

- omvårdnads-PM

- omvårdnadsteorier/modeller och omvårdnadens metaparadigm

- studier med kvalitativ ansats

Verksamhetsförlagd utbildning 2

- hållbar utveckling, materialanvändning

- reflektion med inspiration av yrkesmässig handledning i omvårdnad

- VFU inom särskilt boende för äldre: praktisk tillämpning och reflektion av teori

Undervisning

ARBETSFORMER

Basgruppsarbete, demonstration, färdighetsträning, föreläsning, individuellt arbete, litteraturstudie, rollspel, seminarium (arbetande, examinerande, reflekterande), VFU, webbaserad undervisning, webbtest.

Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

OBLIGATORISKA MOMENT

Demonstration, färdighetsträning, introduktion till kurs, obligatorisk föreläsning, obligatorisk webbtest, schemalagda basgruppsträffar, salstentamen, seminarium, skriftlig inlämningsuppgift och VFU.

Vid frånvaro genomförs det obligatoriska momentet vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning och VFU kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. För examinationer i slutet av terminen sker omprovstillfälle efterföljande termin. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Examinationsformer (obligatoriska moment tillkommer, se lärplattform för detaljer)

- Gerontologi och geriatrisk vård (2,0 hp), mål 2-4,6,8-11,13-15: examinerande seminarium

- Hälsa och ohälsa 2 (1,0 hp), mål 2-4,6,8-15: inlämningsuppgift i grupp

- Läkemedelsräkning 2 (1,5 hp), mål 4, salstentamen

- Medicinsk teknik och färdighetsträning 2 (1,5 hp), mål 3,5,8,10,12: demonstration, webbkurs med webbtest

- Mikrobiologi 2 (4,0 hp), mål 5,12: salstentamen

- Professionsutveckling 2 (2,0 hp), mål 1,3,10,14: skriftlig individuell inlämningsuppgift, webbkurs med webbtest

- Skriftlig individuell sluttentamen 2 (6,5 hp), mål 2-4,8-10,12,14-15:salstentamen

- Verksamhetsförlagd utbildning 2 - praktik (7,5 hp), mål 3,4,6,8-15: individuell examination med stöd av AssCE, reflekterande seminarium x 4

- Verksamhetsförlagd utbildning 2 - teori (1,5 hp), mål 6,8-11,14: examinerande seminarium, skriftlig individuell inlämningsuppgift x 2

- Vetenskaplig metod 2 (2,5 hp), mål 7: examinerande seminarium, skriftlig inlämningsuppgift i grupp

Övriga föreskrifter

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period. VFU kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin