Verkligheten 2.0: filosofi och virtuell verklighet
Kursplan, Grundnivå, 5FT142
- Kod
- 5FT142
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teoretisk filosofi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 mars 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- ha kunskap om hur man bäst formulerar och utvärderar filosofiska argument
- ha kunskap om hur man kritiserar och självständigt tar ställning till filosofiska teser och argument
- ha kunskap om den samtida diskussionen om virtuell verklighet
- ha kunskap om hur frågor rörade virtuell verklighet samspelar med klassiska filosofiska frågeställningar inom medvetandefilosofi, religionsfilosofi, kunskapsteori, metafysik, samt frågor om vad som utgör ett meningsfullt liv.
Innehåll
Kursens fokus är filosofen David Chalmers arbete om olika filosofiska frågeställningar som aktualiseras av virtual reality. En del frågor handlar om kunskap: hur vet du att du inte befinner dig i en virtuell verklighet just nu? Andra handlar om världen: vi tänker oss naturligt den virtuella verkligheten som en andra klassens verklighet, som inte är lika verklig som den riktiga verkligheten. Men stämmer detta? Och vad betyder det ens? Andra frågor som tas upp handlar om medvetandet, om gudstro och om vad som utgör ett meningsfullt liv. Frågorna diskuteras utifrån exempel från populärkulturen samt exempel från filosofins historia, inklusive icke-västerländsk filosofi.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga inlämningar under kursens gång samt genom salstentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.