Moderna samhällens historia - kontextualisering av utbildning ca 1800-2000
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE116
- Kod
- 4PE116
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 december 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår I Masterprogrammet I utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förstå logiken i att kontextualisera och den teoretiska behandlingen av temporalitet i sociologisk och historisk forskning om utbildning
- diskutera och jämföra olika teoretiska perspektiv på historien om moderna stater och samhällen under den moderna perioden som används i sociologisk och historisk forskning om utbildning
- formulera och diskutera ett historiskt sociologiskt forskningsproblem och presentera detta problem och dess historiska och teoretiska kontext på ett koncist och begripligt sätt.
Innehåll
I den här kursen lär du dig vinsterna av att diskutera sociala relationer och strukturer i ett historiskt teoretiskt perspektiv. Fokus ligger på vad utbildningssociologer och utbildningshistoriker kan vinna på att kontextualisera de fält och utbildningssystem som de studerar.
Syftet med kursen är att introducera studenterna till de processer och teoretiska begrepp som är kopplade till historiska och sociologiska perspektiv på den moderna tidens historia. Särskild fokus läggs på framväxten och utvecklingen av kapitalismen, den moderna staten och nationen, samt begreppen makt, social klass och kön.
Undervisning
Kursen består av en rad föreläsningar och seminarier som fokuserar på specifika teman och problem. Seminariediskussionen baseras på en obligatorisk litteraturlista. För att uppnå lärandemålen förutsätts att studenterna intar en aktiv roll i seminariediskussionerna, dels genom förberedelser i form av specifika inlägg och introduktionsuppdrag, dels genom att delta i diskussionerna med konstruktiva inlägg.
Examination
Examinationen baseras dels på inlämningen av kortare skrivuppgifter inför vare seminarium, dels genom författandet och ventileringen av en större avslutande uppgift i form av ett paper. I den ska studenten ställa upp en historieteoretiskt relevant fråga och sätta den i en större historisk kontext.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.