Perspektiv i språk och tänkande
Kursplan, Avancerad nivå, 5FT152
- Kod
- 5FT152
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teoretisk filosofi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 mars 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursen ges till C-studenter, studenter på avancerad nivå och doktorander. Examinationskraven är högre, ju högre studentens studienivå är.
Behörighetskrav
Behörig är den som uppfyller fordringarna för kandidatexamen i humaniora eller motsvarande utländsk examen
Mål
Syftet med kursen är att introducera studenten till filosofiska problem kring självkunskap och förstapersonsperspektiv. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva huvudteorierna om självkunskap, objektivitet vs. subjektivitet och förstapersonsperspektiv
- analysera olika angreppssätt på självkunskap och förstapersonsperspektiv och de filosofiska problem som de leder till
- kontextualisera diskussioner om självkunskap och förstapersonsperspektiv inom kunskapsteori, medvetandefilosofi och språkfilosofi
- analysera styrkorna och svagheterna i de teorier som studeras.
Innehåll
Kursen behandlar frågor kring förstapersonsperspektiv inom språkfilosofi och medvetandefilosofi. En lång tradition inom filosofin anser att förstapersonstankar har speciella egenskaper. Du står framför ett skyltfönster. Du ser någon i fönstret och du ser att hennes skosnöre är oknutet. Du tänker: "Åh, hennes skosnöre är oknutet". Efter några minuter inser du att vad du såg var din egen spegelbild. Så du drar slutsatsen: "Åh, mitt skosnöre är oknutet". På ett sätt förblir din tanke densamma, nämligen att du tänkte om en viss person -- det vill säga dig -- att hennes skosnöre var oknutet. I en annan mening finns det en avgörande skillnad mellan att tänka på en person som dig själv eller som någon annan. Först när du tänker på henne som dig själv kommer du att agera på vissa sätt, till exempel böja dig ned och knyta skosnöret. Förstapersonstänkande anses ofta ha en särskild direkt relation till handling.
En bredare diskussion handlar om den subjektiva synvinkelns relation till den "objektiva" världen. Finns det något sådant som en perspektivfri uppfattning av verkligheten? Är förstapersons självkunskap annorlunda än tredjepersonskunskap? Kan vi tänka oss ett medvetande som inte har ett perspektiv på saker, en synvinkel? I slutet av kursen kommer vi att diskutera några debatter om subjektivitet relaterade till uppfattningar om medvetande och värld och den så kallade view from nowhere.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. En hög grad av diskussionsdeltagande förväntas av studenten. Kursen ges på engelska.
Examination
Examinationen för kursen kommer att vara en uppsats om 5000-8000 ord på ett fritt valt ämne relaterat till kursens innehåll.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.