Klimatkunskap för lärare och utbildare

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1GV209

Kod
1GV209
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Geovetenskap A1N, Hållbar utveckling A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

120 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för det globala klimatsystemet med fokus på växthuseffekten och människans klimatpåverkan,
  • problematisera runt de senaste rönen om klimatförändringars sannolika konsekvenser i både miljö och samhälle, såväl globalt som lokalt,
  • kritiskt analysera hur olika mänskliga verksamheter i samhällets sektorer och länder på kort och lång sikt berörs av till klimatförändringar,
  • utvärdera tänkbara tekniska och andra åtgärder som kan motverka utsläpp och anpassa samhället till väntade klimatförändringar,
  • analysera och värdera alternativa strategier och styrmedel för att i olika sammanhang motverka klimatkrisen
  • kritiskt resonera om klimatledarskap och vad det kan innebära i politik, näringsliv och forskning 
  • ge konstruktiv kritik på andras texter

Innehåll

Kursen behandlar: naturvetenskapliga grunder till växthuseffekten och klimatförändringar historiskt och idag; scenarier för framtida klimatförändringar; utsläpp av växthuseffekter i olika sektorer och länder; effekter på ekosystem och miljön med vidare perspektiv på förändrat klimat; konsekvenser i olika sektorer utifrån samhällsvetenskapliga perspektiv; potentiella motverkande tekniker och andra åtgärder kopplade till förändrade produktionssystem och konsumtionsmönster; alternativa strategier, styrmedel och strategier i politik och näringsliv utifrån tvärvetenskapligt perspektiv; miljöhistoriska och miljöetiska perspektiv; klimatledarskap som förhållningssätt. 

Kursen är uppbyggd kring kunskaper som gymnasielärare i olika ämnen kan tänkas behöva i sin undervisning, men behandlar inga pedagogiska eller didaktiska moment. Kursen vänder sig också till bredare grupperingar som arbetar med utbildning och rådgivning kopplat till klimatfrågan, som klimatstrateger, energirådgivare, omställare, med mera.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Hemtentamen (3 hp), skriftlig och muntlig redovisning av individuellt projektarbete med opposition (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin