Bioinformatik i skolan för ämneslärare
Kursplan, Avancerad nivå, 1BL810
- Kod
- 1BL810
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Lärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskaper om bioinformatik och didaktik kopplat till anpassade bioinformatikövningar för undervisning i årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda öppna databaser för bioinformatik,
- tillämpa några vanliga verktyg för att analysera och tolka genetiska data,
- didaktiskt utvärdera undervisningsmoment för skolan där bioinformatiska verktyg ingår.
Innehåll
Kopplingen mellan bioinformatik och olika tillämpningar i biologi samt relationen till skolämnet biologi; principer för uppbyggnaden av databaser för genetisk information (DNA, protein); några vanliga analysmetoder och verktyg som används inom bioinformatik; användning av bioinformatik för att studera släktskap mellan olika organismer såsom människor och andra djur, växter, svampar, bakterier och virus; homologa sekvenser; alignment/sekvensinpassning; etiska aspekter på lagring och analys av genetiska data med bioinformatik; didaktiska aspekter på arbete med bioinformatik i skolan.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och datorövningar samt ett bioinformatikprojekt anpassat för skolundervisning. Deltagande i seminarier och datorövningar är obligatoriskt.
Examination
Deltagande vid kursens seminarier (1 hp), skriftlig redovisning av datorövningar (1 hp) samt didaktiskt bioinformatikprojekt med skriftlig och muntlig redovisning (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.